Han håper og tror imidlertid at de aller fleste Sintef-ansatte er opptatt av å kommunisere og hjelpe til. De fleste fagfolk har en genuin interesse for andre som steller med samme område, mener han, men minner om at Sintef er en oppdragsforskningsbedrift og hardt presset når det gjelder å skaffe penger: En oppfinner vil nok relativt raskt møte et ønske om betaling, og der får vi jo allerede en form for avstøtning som jeg vanskelig kan kritisere mine medarbeidere for. Så hender det at de som kommer til oss, har overdrevne forventninger til hva vi kan. Da blir de kanskje skuffet fordi vi ikke kan gi dem svarene de er ute etter, og mistolker det som arroganse, tror Arntzen. Han understreker imidlertid at nettopp forholdet til utenverdenen og kommunikasjonen med ikke-forskere er et tema som stadig debatteres i Sintef. Vi må jobbe med oss selv for at slike ting du nevner, ikke skjer, sier han.
Arntzen benekter ikke at gode ideer kan gå tapt på grunn av talentløs behandling,
men avviser at det kan være et dominerende problem. Han har også svært liten tro på at
seriøse forskningsmiljøer med sterk etikkfølelse på ufint vis benytter seg av andre
menneskers kunnskap. Jeg tror vanligvis forklaringen er at oppfinneren har misforstått
når han eller hun oppfatter det slik, sier adm.dir. Roar Arntzen i Sintef.
LISA OLSTAD
Info.avd. |
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no Oppdatert: 27. Feb 1997 |