Innspill

Kvinner deltar i det politiske liv - som ledere. Næringsliv og forvaltning etterspør kvinnlige ledere. Ikke "i rettferdighetens navn", men begrunnet i de kvaliteter kvinner viser i lederrollen. Ved NTNU er vel 5% av professorene kvinner. I de "tyngste" administrative stillingene (t.o.m. instituttstyrer-skiktet) utgjør kvinnene 8%. Den skjeve kjønnsfordelingen i vitenskapelige, politiske og administrative lederposisjoner er et fellestrekk ved norske universiteter. Men, skjevheten er mest uttalt ved vårt universitet (andelen kvinnelige professorer ved NTNU er omtrent halvparten av landsgjennomsnittet). Underdal-utvalget poengterte utfordringen i sin innstilling, og Stortingspolitikere har gitt uttrykk for at de forventer en bedring...

Å oppnå endringer setter krav til kreativitet, kompetanse, nytenking og vilje til å ta i bruk virkemiddel for å slippe kvinnene til. Ved NTNU startes nå et såkalt mentorprogram for å bidra til kvinners leder - og karriereutvikling.Programmet planlegges i første omgang som et prosjekt over en periode på 1 - 2 år. En mentor er en eldre erfaren kollega som fungerer som rådgiver og samtalepartner for en yngre og mindre erfaren - en adept. Mentor/adept relasjonen kjennetegnes ved gjensidig utveksling av erfaring og kunnskap. Ved at mentor påvirkes, starter en endring av rådende kultur. Ved at adept mottar informasjon, gis hun gyldige passord til rommene der beslutninger taes. Mentor er ikke en faglig veileder, men en person som kan gi råd om karriereveier, informere om uformelle trekk ved organisasjonen og være en støttespiller i viktige veivalg. For kvinnen (adepten) blir det et tilbud om drahjelp gjennom systemet og "glasstaket".

Sannsynligvis kan mentor/adept relasjonen delvis kompensere for kvinners manglende nettverkstilknytning i organisasjoner som domineres av menn. Slike relasjoner kan oppstå spontant, men ved å organisere et program ønsker vi å øke omfang, oppmerksomhet og effekt. Erfaringene fra tilsvarende tiltak i næringsliv og andre akademiske organisasjoner i andre land er positive.

NTNUs mentorprosjekt tar i første omgang sikte på å involvere 15 - 20 mentor/adept par. Adept/mentor skal møtes med jevne mellomrom, og det vil bli utarbeidet en litteratur/emneliste i regi av programmet som skal gjennomgåes i løpet av prosjektperioden. I tillegg vil deltagerne bli invitert til seminarer i fellesskap. Vi tar sikte på at prosjektet kan starte opp i 1997. Planleggingen ledes av likestillingsrådgiveren ved NTNU.

Så, nå venter NTNUs ledelse på at det melder seg 20 flotte karer med
  • velutviklet integritet,
  • solid ledererfaring,
  • kunnskap om universitetets struktur og organisasjon, og, -
  • vilje/tid til å dele denne ballasten med kvinner som befinner seg midt i O-løpet.
  • - det står en kompetent mentor bak en vellykket kvinne?




    Rigmor Austgulen
    Pro-rektor