Bilringen har fått start

Bilringen er etablert. Ringen består av ti medlemmer og to splitter nye biler. For å bli medlem, må du betale et innskudd på kr 5000. Dette gir tilgang til bilene så lenge du er medlem.

- Mer miljøvennlig, billigere og sikrere enn å holde bil alene!, mener styreformann Sjur Kolberg. Sammenligner man prisene med et gjennomsnittlig studentbilhold kan dette være et godt alternativ, om man ikke er fullstendig avhengig av bil. Studentbilparken består ikke alltid av de mest vedlikeholdte kjøretøyene, og vil man unngå den konstante frykten for å bli avskiltet av biltilsynet, kan det kanskje være lurt å kvitte seg med den gamle. Bilringen tar gjerne imot nye medlemmer; både studenter og andre med behov for bil.

Nulldrift.

- Bilringens formål er å dekke medlemmenes behov for privatbil ved å tilby leasede biler så billig som mulig , forteller styreformann Sjur Kolberg. Andelsslaget leaser nå to nye biler som står til disposisjon for medlemmene. - Vi trenger fem medlemmer pr. bil for at dette skal balansere økonomisk, forteller Kolberg. Bilringen administreres av egen forretningsfører, og et årlig medlemsmøte er bilringens øverste organ. På stiftelsesmøtet den 18. august ble prisen for bruk av biler vedtatt. Man må betale 5000 kr for å bli medlem. Det gir bruksrett til to navngitte personer over 20 år. Man må i tillegg betale en kilometeravgift på en krone, drivstoff og en leiesum pr. dag. Alle nødvendige reparasjoner, forsikring og innkjøp dekkes av Bilringen, så fremt den som bruker bilen, ikke har vært grovt uaktsom. Totalvraker du bilen, og det er din skyld, må du betale 6000 kr i egenandel. Finner du ut at Bilringen ikke er noe for deg, får du tilbake dine 5000 kroner såfremt Bilringen finner en annen person som er interessert i medlemskap.

Miljøvennlig?

Bilene er små og bensingjerrige. Dette gjør at utslippene blir minimale i forhold til en gammel bil. Men spørsmålet er om etableringen av bilringen vil føre til mindre bilkjøring blant medlemmene. Sjur Kolberg forteller at det er kun ett av medlemmene som allerede har bil. Dette betyr at de øvrige medlemmene ikke kjørte bil før de tegnet medlemskap. Kolberg tror imidlertid at Bilringen vil få flere medlemmer, og at medlemskap i Bilringen etterhvert vil erstatte eget bilhold. Bilhold er dyrere enn hva folk flest tenker over, mener han.

- De fleste kalkulerer kun med bensinkostnader, når de regner på utgiftene ved bilhold. Dette er misvisende, om man tar i betraktning kostnader ved anskaffelse, nedskriving , forsikring og avgifter, sier han. - Å kjøre en ny Golf koster 38 kr. pr. mil om man regner med alt, forsetter Kolberg.