Innspill

Stortingets flertall går inn for å utvide studietiden for sivilingeniørstudiet til 5 år. Dermed har vi endelig fått den nødvendige avklaring på forslaget fremmet i 1994 av Virksomhetskomitéen for sivilingeniørstudiet, og som senere ble fulgt opp av NTH og UNIT, og fremmet for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet for noe over et år siden. Hovedgrunnen for utvidelse var å gi rom for minst et halvt år for andre fag enn de teknisk-naturvitenskapelige i studiet. Med den begrunnelsen Stortinget selv ga for å opprette NTNU, var en slik dreining av studieprofilen helt naturlig. Samtidig ble det gitt klare advarsler fra industrihold mot å redusere kravene til den teknologiske kompetansen.

Denne avgjørelsen er svært viktig for NTNU som universitet. Det gir muligheten til å følge opp Underdalutvalgets forslag om et felles innføringsemne, et felles ex.phil., for alle studenter ved NTNU. Ikke minst viktig er den felles møteplass dette gir for alle studenter ved NTNU, både fysisk såvel som intellektuelt.

Virksomhetskomitéen hadde nok hatt mer instrumentelt rettede emner i tankene enn det som ligger i et felles ex.phil. Dette må en være villig til å renonsere på. På den annen side vil emnene i ex.phil. gi en viktig ballast knyttet til tenkningens og vitenskapens tradisjon i vårt samfunn. Samtidig får en muligheten til å ta opp temaer som ligger sentralt i ideen bak NTNU med vekt på samspillet mellom teknikk, natur, kultur og samfunnet.

Mange fagmiljøer får nå en ekstra belastning ved å konkretisere studieplanene for neste år. Det har vært mye frem og tilbake i høst i forhold til et mulig 5 års siv.ing.studium. Det var viktig å få en avklaring. Vi kunne lett risikere å komme i samme situasjon neste høst. Når nå Stortinget har grepet inn i prosessen og gitt klar beskjed - og dette var ingen lett avgjørelse for Stortinget - så har vi grunn til å være både fornøyd og takknemlig. Men vi må også gjøre vår jobb, selv om det fører til intens jobbing med stramme tidsfrister, både for de teknisk-naturvitenskapelige fagmiljøer og ikke minst for de som får ansvaret for å gjennomføre det nye innføringsemnet.




Emil Spjøtvoll
Rektor