Fagprofil med endret prioritering?

Innstillingen fra Underdalutvalget, som ble sendt ut på høring til fakultetene, er ikke identisk med den offisielle innstillingen. Flere har reagert på at rekkefølgen er endret når det gjelder de åtte punktene om NTNUs fagprofil.

I innstillingen som ble sendt ut til høring og som fortsatt ligger ute på Internett, står det i de to øverste punktene at "NTNU skal være et universitet som legger vekt på å virke i samfunnet og i tiden", og at "NTNU skal være et universitet og ikke en sterkt spesialisert høgskole".

Disse punktene er i det endelige dokumentet havnet lenger ned på listen, og enkelte fagmiljø mener dermed at de har uttalt seg på feil premisser.

Ingen av utvalgsmedlemmene Universitetsavisa har snakket med, var klar over at rekkefølgen var endret da de skrev under det endelige dokumentet. Men alle påpeker at punktene ikke står i prioritert rekkefølge.

- Feilen består i at det ikke var presisert godt nok i det første dokumentet at det var en foreløpig versjon og at miljøene ikke fikk tilsendt den endelige versjonen straks den forelå, sier Per Morten Schiefloe. Han mener punktene må ha blitt flyttet i redigeringsfasen, men at dette ikke har noen betydning så lenge punktene ikke er rangert. Prorektor Rigmor Austgulen, som også satt i Underdalutvalget, tror endringen kan ha skjedd som en tematisk opprydding, uten at det er snakk om prioritering.

- Arild Underdal er en svært ryddig person. Jeg tror ikke endringene er gjort bevisst eller for å gi uttrykk for et spesielt politisk syn, sier Austgulen og fortsetter: - Jeg forstår at enkelte, i en periode med frykt og usikkerhet, reagerer. Men jeg håper vi snart er ute av den type atmosfære.

Heller ikke utvalgsmedlemmene Julie Feilberg eller Rune Fløisbonn har noen forklaring på hva som er skjedd, men også de understreker at rekkefølgen på punktene ikke er en rangering. Leder for utvalget, Arild Underdal, har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

KJERSTI T. MORSTØL