I år er det 100 år siden Leo Vygotsky ble født. Dette markeres med et to dagers seminar i Trondheim. Forelesere med inngående kjennskap til Vygotsky er invitert.

Vegard Jordanger ved psykologisk institutt har ansvaret for den praktiske tilretteleggingen av seminaret, og har ryddet plass til 100 deltakere. - Seminaret er gratis, men de som møter oppfordres til å gi penger til Vygotskys internasjonale fond for oversettelser, sier han.

Foredragsholderene ved seminaret kommer i all hovedsak fra Russland. Seminaret åpnes med en presentasjon av Vygotskys arbeid innenfor personlighetspsykologien. Dette er ikke presentert tidligere. Det er Dimitry A. Leontiev fra Moscow State University, Dept. of Psychology som holder foredraget. D.A Leontiev er forøvrig sønnesønn til Alexei Leontiev, som var en av medarbeiderne til Vygotsky.

Vygotskys arbeider ble bannlyst i Russland tidlig i 40-årene, og gode oversettelser har ikke vært tilgjengelig før i nyere tid. Han døde i 1934, bare 37 år gammel. På tross av at Vygotskys bidrag er over 60 år gammelt, er det altså rykende fersk teori som vil bli presentert på Lade.

Produktiv

Tilfeldighetene gjorde at Vygotsky fikk starte ved Universitetet i Moskva. I 1913 ble han tatt opp etter loddtrekning, og fortsatte der i 3 år. Han studerte medisin, jus, humaniora og samfunnsfag ved et privat universitet. Han skrev i overkant av 100 artikler/bøker i løpet av sin karriere, og kun et fåtall av disse er oversatt til engelsk.

- Overtsettelsesarbeidet går tregt, forteller Jordanger. - Det meste av dette arbeidet er gjort i USA , men på grunn av mindre bevilgninger til slikt arbeid har det nesten stoppet opp, fortsetter han. Jordanger håper fondet som nå skal etableres vil få fart på arbeidet.

Kritisk til IQ-testing

Vygotsky er i Vesten mest kjent for sitt bidrag innenfor utviklingspsykologien. Han setter fokus på samspillet mellom mennesker, og mener dette er avgjørende for barnets intellektuelle utvikling. Han mente utvikling best kan forstås som en sosial samhandling mellom partnere som sammen løser problemer. Før, og også i dag, er man i stor grad opptatt av barnets evner i forhold til hvor langt man forventer at barnet skulle ha kommet i sin utvikling ett sin alder. Vygotsky var kritisk til slik intelligensmåling, som kun tok i betraktning barnets egen evne til å løse problemer. Han mente barnets evne til problemløsning sammen med andre var et bedre mål på intellektuell kapasitet.

Gjennom samhandling med en annen person, ville man ifølge Vygotsky finne barnets utviklingspotensiale. Samhandling med den voksne ville utfordre barnets evne til å nyttiggjøre seg den voksnes kunnskap om strukturering av barnets egne uorganiserte begreper og erfaringer. Dette potensiale var vel så viktig som barnets evner på et spesielt utviklingsnivå, mente Vygotsky.

En outsider

Vygotsky så på psykologisk forskning som en slags kriminaletterforskning, hvor også indirekte bevis og indisier spilte en rolle. Dette gjorde at informasjon fra kunstnere, forfattere, manifestasjoner av det ubevisste og kulturantropologiske data spilte en like viktig rolle som direkte data. En slik innfallsvinkel utfordret den etablerte psykologiske vitenskapsdisiplinen, og han ble motarbeidet av blant annet de vestlige behavioristene.

Egen skole og ditto URL

At Vygotsky i løpet av sitt 37 årige liv har satt sine spor er det ingen tvil om. Dette gjelder spesielt innen psykologi og pedagogikk, men også innenfor litteraturvitenskap, kunstforståelse, semiotikk og antropologi. Hans arbeid innenfor psykologi har blant annet ført til etableringen av en egen skole i USA. The Barbara Taylor Scool, Brooklyn New York baserer sin pedagogiske virksomhet på Vygotsky. Skolen mener å ha funnet en alternativ vei å gå når det gjelder kunnskapstilegnelse. Sosial og følelsesmessig utvikling blir gitt like stor oppmerksomhet som den rent intellektuelle. Lois Holzmann er engasjert i arbeidet bla. ved denne skolen. Hun mener dagens pedagogikk, hvor innlæring av helt spesielle ferdigheter og pensum står sentralt, går på bekostning av den sosiale og kulturelle utvikling hos eleven. - Læring blir av enkelte målt i hvor mye et barn har tilegnet seg i løpet en dag, et kurs, eller et år, hevdet Holzmann på en kongress i Geneve nylig. - Stadig flere innenfor undervisningssektoren vil imidlertid snart innse at når den helhetlige utviklingen blir ignorert, og produktet av læring blir sett adskilt fra hvordan det ble produsert, så vil barns sosiale, intellektuelle og emosjonelle utvikling stoppe, hevder Holzmann som også beskrev en rekke andre prosjekt i New York basert på Vygotskys arbeid.

Selv om bare en brøkdel av hans arbeider er overstatt, har Vygotsky mange disipler. Arbeidet med å gjøre vitenskapsmannens tanker kjent pågår for fullt, og seminaret i Trondheim blir omtalt som en begivenhet. Er man interessert i å avlegge Vigotsky et besøk før seminaret, er det mulig å logge seg inn på hans adresse:

http://www.massey.ac.nz/~ALock/virtual/project2.htm



arne gabrielsen