Fagfolk må styre faglig virksomhet

Geir Halland, leder for universitetspedagogikk (UNIPED) ved Avdeling for lærerutdanning og skoleutvikling (ALS), mener det er en god ordning at UNIPED legges til ALS. - Her har vi et relativt stort praktisk/pedagogisk miljø hvor universitetspedagoger kan diskutere pedagogiske og didaktiske problemstillinger med fagkollegaer. Å legge UNIPED til Studieavdelingen, som er en administrativ enhet, vil bryte med universitetets prinsipp om at faglig virksomhet skal legges inn under faglige enheter, slår Halland fast.

- At ALS kritiseres for manglende engasjement i universitetspedagogikk, stiller jeg meg uforstående til. Jeg kan ikke ta stilling til generelle anklager som ikke er dokumentert. ALS har holdt kurs for nytilsatte, arrangert enkelte temadager og bistått vitenskapelig personale ved tidligere AVH med evaluering og undervisning.

- Det blir også fremsatt anklage om at det ikke gjennomføres studentevaluering av undervisning på de fakultetene ALS har ansvar for i universitetspedagogisk sammenheng?

- Dette ansvaret ble lagt til fakultetene ved det gamle AVH, og de påla instituttene å evaluere to av sine undervisningsemner hvert semester. I dag ligger dette ansvaret hos det enkelte institutt. En ringerunde nylig bekreftet at det bedrives studentevaluering om enn i noe varierende grad. Noen steder er det linjeforeningene som står for evalueringen, andre steder grupper av studenter i samarbeid med de faglige ansvarlige, mens andre igjen inviterer studentene til muntlige evalueringsmøter.

Evalueringen på Gløshaugen etisk forsvarlig?

Det kan selvsagt stilles spørsmål ved kvalitet og effekt hos en del av evalueringsvirksomheten, men jeg mener det er større grunn til å stille spørsmålstegn ved evalueringen som foregår på Gløshaugen. Der samles det inn svære datamengder på standardiserte spørrekjema. Hva brukes de så til, utover å stemple enkelte foreleser som mindre bra uten å gi dem oppfølging? Det grenser til å være etisk uforsvarlig, sier Halland.

- Undervisningskvalitet er svært vanskelig å standardisere. Undervisning representerer blant annet et samspill mellom lærer og student som det er vanskelig å fange opp i standardiserte skjema. I tillegg gjør faktorer som faglig innhold og struktur, evalueringsvirksomheten kompleks. Dette må evalueringsvirksomheten ta høyde for dersom evalueringens siktepunkt er å bidra til forbedring og utvikling. Noe jeg mener må være den sentrale funksjonen til undervisningsevalueringen. Evalueringen ved gamle NTH ser ut til først og fremst å ha en legitimerende funksjon, en funksjon jeg mener er av mindre betydning for undervisningskvaliteten, påpeker Halland.

- Gunnhild Rui, Studentrepresentant i Kontakt- og informasjonsutvalget (KIUP) for universitetspedagogikk, sier at ingen fra ALS har deltatt på de nasjonale møtene på to år.

- Det stemmer. Ett år har jeg hatt permisjon og min vikar kunne ikke stille i utvalget. Siste år kolliderte KIUP-møtene med andre gjøremål og ble nedprioritert fordi disse møtene, som navnet på utvalget sier, først og fremst er en møteplass for kontakt og informasjon. Møtene er i begrenset grad et faglig møtested.

- Seksjonsleder Fuglem hevder at ALS ikke sitter inne med kompetanse til å ta seg av unversitetspedagogikk. Hva er din kommentar til dette? - Jeg ser at kompetansemangelen knyttes til ALS, men ettersom jeg har stått for gjennomføringen av omtrent 3/4 av all virksomhet innenfor dette feltet de siste fem årene, er det rimelig å anta at Fuglems vurderinger er knyttet til min person. Mitt svar er at jeg i tråd med universitetets prosedyrer, ble faglig vurdert av en sakkyndig komité på tre personer før jeg fikk stillingen som universitetslektor i skoleutvikling i 1988. Stillingen i universitetspedagogikk fikk jeg i 1991 på grunnlag av en innstilling fra AVHs styringsgruppe for UNIPED. Leder av denne styringsgruppen fulgte all undervisning i kurset gjennom et helt år, og andre medlemmer var tilstede på deler av undervisningen. Hvorvidt styringsgruppen har foretatt en ukvalifisert vurdering, som Høgskolestyret ved tidligere AVH i sin tur har latt seg lure av, er vanskelig for meg å ta stilling til.

God tilbakemelding

I tillegg har deltakernes evaluering av kursene jeg har gjennomført, vært svært positive. Men en kan selvsagt ikke se bort fra at de ikke visste bedre og derfor har gitt en evaluering som ikke er gyldig, sier Halland. - Alle som har vurdert meg, har i hvert fall hatt vitenskapelig kompetanse innenfor ett eller annet felt. Fuglem sitter i en administrativ stilling og har meg bekjent, aldri blitt vurdert faglig av en sakkyndig komité. Hun har derfor ikke dokumentert vitenskapelig kompetanse. Når jeg skal foreta en samlet vurdering av de uttalelser som foreligger omkring mine faglige kvalifikasjoner, er det rimelig å gi udokumenterte påstander fra administrativt ansatte minst vekt. Inntil eventuell ny sakkyndig vurdering blir foretatt, betrakter jeg meg som kompetent innenfor fagområdet universitetspedagogikk.

Ved ALS prioriteres UNIPED høyt. - ALS har fra høsten 1996 mer enn fordoblet undervisningsvirksomheten innenfor UNIPED. Vi vil likevel ikke være tilstrekkelig bemannet faglig 1. januar 1997. Imidlertid har vi laget et omfattende budsjettnotat der vi redegjør for situasjonen og søker om en ny stilling samt en professor II-stilling, for å opprettholde og utvikle dagens tilbud. Men vi ser behovet for assistanse fra personer og miljøer utover vårt kurs til nytilsatte, sier Halland.

Hva er universitetspedagogikk?

Nina E. Tveter