Prøverørsbarn med tre foreldre

Unnfangelsen: NTNU ble unnfanget i KUF-komiteen med foreldrene Lilletun, Nybakk og Djupedal. Med referanse til Lilletuns nattlige åpenbaringer, kan vi skille ut den hellige ånd. Dobbeltministeren svevet over som engelen Gabriel, skjønt mange tenkte på adskillig varmere steder for Hernes. Knappe ni måneder senere fødtes NTNU. Jeg bekjenner meg uten videre til systemarkitektens ord (G. Hernes: Hvorfor mer går galt):
  • Nye systemer skaper nye problemer.
  • Komplekse systemer skaper nye problemer straks de er skapt.
  • Komplekse systemer gir kompliserte svar - ikke løsninger.


  • Jeg uttaler meg i kraft av min tidligere rolle i kampanjen for fristilling av NTH fra Unit i 1995, men også fra nåværende ståsted som leder av Gradsutvalget for sivilingeniørutdanningen ved NTNU.

    N-T-H versus N-T-NU: Jeg opprettholder at fristilling av NTH hadde vært det beste for sivilingeniør-utdanningen. NTH hadde i 1993 en dyptgripende gjennomgang av sivilingeniørstudiet. Virksomhetskomiteens solide arbeid etablerte et solid strategisk grunnlag for anbefalinger om det framtidige sivilingeniørstudiet. Dette grunnlaget står fast, og med Stortingsvedtaket nylig er omsider femårig studium en realitet. I NTNU-systemet blir avstanden til Rektor og Kollegium nødvendigvis større. Den tettere integrering og uniformering innenfor NTNU gir oss et mer komplekst system, se Hernes' lover ovenfor. Men jeg forholder meg selvsagt til NTNU som en realitet, og vil arbeide for at sivilingeniørutdanningen blir best mulig innenfor systemet. Utfordringene er mange: det nye innføringsemnet, pedagogisk opplegg, studentaktiv læring, IT-satsing på bred front, og ikke minst konvertering mellom belastningstimer og vekttall.

    Husk hovedprofilen: Stortingsflertallet: "Flertallet viser til at navnet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet uttrykker en hovedprofil for universitetet, teknologi og naturvitenskap. Dette innebærer at NTNU skal ivareta funksjonen som knutepunkt i Norgesnettet for den teknisk-naturvitenskapelige forskning og utdanning.." I løpet av 1996 har Kollegiet behandlet en rekke saker, men hovedprofilen har ennå ikke stått på sakskartet. Det er en fare for at hovedprofilen oppfattes som selvsagt, og forblir implisitt. Da kan ledelsen fort miste kontakten med NTNUs viktigste nasjonale oppgave: teknisk-naturvitenskapelig forskning og utdanning. Ledelsen er for tiden prisverdig opptatt av tverrfaglige koblinger, men vi må ikke miste fokus på dybdefaglig utvikling.

    Mitt Nyttårsønske til ledelsen: Gjennomgå organiseringen av de to enheter Studieavdelingen og Avdeling for faglig utvikling og forskning. Sett fra sivilingeniørutdanningens side er det uheldig å splitte faglig utvikling fra implementeringen av studiet. Implementerings-erfaringer er essensielle når nye læringsideer skal testes i praksis. En avdeling for eksterne aktiviteter, inkludert kontakt med forskningsbevilgende myndigheter og bedrifter, samt alumni-organisering, ville styrke NTNUs økonomi og forankring i norsk virkelighet.




    Einar J. Aas
    Professor
    Fysikalsk elektroikk, NTNU