Tre ønsker for framtida

Striden rundt ulike organiseringer av universitetsmiljøet i Trondheim har vært langvarig, og kvesset til seg til i forkant av opprettelsen av NTNU. Jeg synes derfor det er gledelig at debatten nå har fått en annen karakter, fokusert på å gi NTNU et innhold.

Selvfølgelig er det ulike oppfatninger om hva NTNU skal være, og ulike miljøer legger vekt på forskjellige sider ved NTNUs mandat. Dette er bra - så lenge det er en ærlig vilje til å bidra til formingen av det framtidige NTNU som ligger under. Vi står bare ved starten av denne formingsprosessen - jeg vil derfor benytte anledningen til å fremme tre ønsker for framtida.
  1. Et forandringsvillig universitet Universitetene er som institusjoner svært stabile, med stor robusthet overfor trender og kortvarige moteretninger. Dette har utvilsomt gitt overlevelseskraft, men det ligger også en fare for stivhet og uvilje mot selvgranskning og forbedring. Gjennom NTNU-prosessen er det skapt et indre klima for forandring. Jeg håper vi klarer å holde fast ved dette forandringsklimaet, og på en positiv måte gjennomføre forbedringer og nyorienteringer.
  2. Et utadrettet universitet Et universitet i pakt med vår tid er et kunnskapsreservoar i pulserende kontakt med omgivelsene, og der impulsene går begge veier. NTNU har gode tradisjoner å ivareta fra de tidligere enhetene ved Universitetet i Trondheim - både overfor næringsliv, forvaltning, skoleverk og helsevesen. Etableringen av NTNU har skapt ytterligere forventninger - at universitetet med fornyet kraft viser at det eksisterer "i samfunnet, i tiden". NTNUs goodwill er avhengig av at dette forventningsrommet fylles.
  3. Et universitet tuftet på verdier NTNU er gitt et politisk mandat - en rolle å fylle. Dette stiller krav til institusjonell samhandling utover hva som er vanlig i universitetsverdenen. Samhandling krever kommunikasjon. Kommunikasjon fungerer når den er tuftet på respekt og tillit. Respekt, tillit og vilje til å sette seg inn i andres tenkemåter og tilnærminger må det være mellom ulike faglige kulturer og mellom studenter, vitenskapelige ansatte og administrativt ansatte.





Jacob Hygen,
forskningsdirektør, NTNU