Livslang læring i praksis

- Kursdagene er et skoleeksempel på livslang læring. Her kunne Jagland fått demonstrert hva etter-utdanning virkelig dreier seg om, sier journalist Rolf Ludvig Larsen som har fulgt Kursdagene 17 år på rad.

Larsen etterlyser deltakelse fra Regjeringen på årets Kursdager. Tidligere har statsråder som Berntsen og Opseth deltatt på det årlige arrangementet som NTNU og Norske Sivilingeniørers forening (NIF) arrangerer i fellesskap.

- Politikerne snakker så fint om etterutdanning. Her kunne statsrådene fått en oppdatering i hva som foregår i industri og næringsliv og fått innspill fra andre enn de byråkratene de omgir seg med daglig, sier Larsen og legger til at også offentlige ansatte ville hatt utbytte av Kursdagene.

Gjentakelser

Arrangementet gikk av stabelen for 39. gang på Gløshaugen i forrige uke, dessverre samtidig som NHOs stor-samling i Oslo. 820 deltagere var samlet til det som er ment å være en faglig oppdatering for teknologer. Egne kurskomiteer legger opp temaene som skal inneholde mest mulig ny og oppdatert kunnskap. Denne gangen var det flest påmeldte til kursene "Norge som energinasjon", "Digitale telenett" og konferansen om trafikksikkerhet/veggrep.

- Det er en tendens til at temaene gjentar seg litt fra år til år, så arrangørene ville hatt godt av å tenke litt nytt, sier Larsen som allikevel er fornøyd med årets tilbud. Han er spesielt fornøyd med det som ble presentert i forbindelse med trafikksikkerhet og 6-åringenes forhold til trafikken.

- Kursene skal være faglig nyttige, men for å få oppmerksomhet rundt arrangementene, må noe gjøres mer populærfaglig, sier journalisten fra Aftenposten og undrer seg over at samferdselsminister Sissel Rønbeck ikke var til stede.

Høyere profil

På spørsmål om han merker at det ikke lenger er NTH, men NTNU som er medarrangør til Kursdagene, svarer han litt unnvikende.

- Åpningsforedraget var jo for første gang av en filolog og hadde et historisk tema, men universitetet burde brukt disse dagene til å profilere seg enda mer, sier Larsen og bruker tusenårsjubileet som eksempel.

- Hva gjør NTNU under jubileet, eller hvordan går det med integreringen ett år etter opprettelsen av NTNU? Dette er tema som kunne knyttes til åpningen av Kursdagene og som kunne gitt universitetet enda mer oppmerksomhet, sier han.

Markedsplass

Mange av deltakerne på Kursdagene er tidligere NTH-studenter og samlingen med middag og gamle revyinnslag i Studentersamfundet er et viktig sosialt trekkplaster.

- Den sosiale delen av arrangementet har stor betydning. Her møtes man uformelt og mange kontrakter har startet med en prat her på kveldstid, sier Larsen og forteller at Kursdagene brukes av mange bedrifter til å inngå avtaler om samarbeid med forskningsmiljøene.

- Kursdagene er både en markedsplass og en læreplass, sier Larsen og får støtte av informasjonssjefen i NIF, Tom H. Dalbak. Dalbak kaller Kursdagene "det skjulte universitet" og tror ikke interessen vil bli mindre de neste årene. NIF har det siste året hatt en medlemsøkning på 960, og har nå over 33 000 medlemmer.

- Kursdagene er ikke bare et tilbud til våre egne, men de skal være en mulighet til å holde seg faglig oppdatert. Hos oss pleier vi å si at en sivilingeniør som sier han er ferdigutdannet, er ikke utdannet, bare ferdig, forteller Dalbak.




Kjersti T. Morstøl