Engasjert om Hannah Ryggen

Randi Nygaard Lium (red.):
Jubileumsboken
Hannah Ryggen 100 år
Tapir forlag


Denne boka er en samlig foredrag som ble holdt under jubileumskonferansen om Hannah Ryggen (1894-1970) i 1994. De seks bidragsyterne har alle et nært forhold til hennes kunst, og de forteller levende og engasjert om hennes liv og virke. Man kan bl.a. lese om hvordan Hannah Ryggen farget alt garnet selv og lærte seg å finne de riktige fargene gjennom egen eksperimentering. Hun brukte alltid naturfarger og ble etter hvert en mester i plantefargekunsten. Mange av teknikkene holdt hun hemmelig, men boken forteller om hennes sanking av lav, røtter, bark, løv, blomster, kjeringrokk, røsslyng, bær, granskjegg og mose. Dessuten får vi vite at gjestene til Hannah måtte spandere en urinskvett (!) før de gikk, slik at hun kunne få laget den fargen som er særegen for henne og den viktigste i hennes bilder, "potteblått".

Hannah Ryggen hadde aldri lært noe om veving. Hun studerte til å begynne med malerkunst og dro siden nytte av sine kunnskaper om form, fargebruk og komposisjon i vevingen. I motsetning til andre som arbeider innen billedvev, hadde hun aldri noen skisse på forhånd. En kan spørre seg hvordan det var mulig for henne å holde fast på motiver og farger gjennom hele skapelsesprosessen - hele teppet rulles inn i veven underveis og selv så hun ikke bildet i sin helhet før det var klippet ned.

Det var heller det skrevne ord som spilte en stor rolle i hennes skapelsesprosess, både det hun fant i dagspressen og i skjønnlitteraturen. I sine dagbøker formulerte hun ideer i ord og ikke i skisser, noe som åpenbart har gitt henne større frihet i skapelsesprosessen. Hun leste parallelt med vevingen, og mange av bildene hennes er tydelig litterære. Kunstverkene er ikke å oppfatte som tekstiler, mener bokas redaktør, men de er bilder som forteller om mennesket og dets historie.

Boka gir et innblikk både i Hannah Ryggens liv, hennes kunstneriske prosess og tematiske univers, i en kortfattet og personlig form. Alt i alt en lettlest bok for den som ønsker seg en orientering om denne forløperen innen modernistisk bildende kunst i Norge. Og for den som trenger inspirasjon i disse mørketider, er en rekke av hennes tepper å finne i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.




May Helene Solberg