USA: Myten som lever sitt eget liv

- Norge er mer amerikansk enn USA. Vi har latt oss forføre av våre egne forestillinger om "the American way of life", sier kulturfilosof Steinar Bryn. Han hevder at den amerikanske myten ikke bare er amerikansk, men en del av vår norske kultur.

Etter å ha studert i åtte år i USA, kom Bryn til Norge og oppdaget at den norske USA-forståelsen fortalte lite om USA, men mye om Norge. Han hevder at endringene i det moderne kulturlandskapet i Norge i større grad er preget av våre forestillinger om Amerika, enn av sosialdemokratisk planleggingspolitikk.

Bryns tar utgangspunkt i det mytiske Amerika, hvor han bruker mytebegrepet på forestillinger som ikke stemmer med virkeligheten. - Når vi hevder at noe er fullstendig amerikansk, møter vi ofte oss selv i døra. Mye av det vi kaller amerikansk, passer bedre på aspekter ved Norge enn på de 50 statene i USA, sier Bryn som til daglig jobber ved Nansenskolen på Lillehammer.

Hollywood

- Det blir for lettvint å gi amerikansk populærkultur skylden for amerikaniseringen. Ser vi på Øst-Europa, så har det mytiske Amerika levd like bra der som i resten av verden, enda de gjennom 50 år hadde liten tilgang til det amerikanske, sier Bryn. Hans prosjekt er dermed å flytte tyngdepunktet for det mytiske Amerika vekk fra USA og over på de forskjellige medskapere av myten verden over.

Bryn hevder at individualismen og kapitalismen ikke ble skapt i USA, men ble brakt med av utvandrere fra Europa til et land med friere utviklingsmuligheter.

- Hvis vi spør hvorfor det amerikanske har så stort nedslagsfelt over hele verden, må det være fordi vi har mer til felles med det vi kaller amerikansk, enn vi liker å innrømme, sier han. For å illustrere dette bruker Bryn Hollywood som eksempel. Filmindustriens har vært flink til å utnytte kulturelle arketyper som er kjent for de fleste.

- Når "Veiviseren" av Nils Gaup ble beskyldt for å være for amerikansk, så var det fordi han brukte virkemidler som vi alle kjenner igjen. Gaup viste at Hollywood ikke har monopol på det enkle og eventyrlige, konstaterer Bryn. Også samiske sagn er fulle av "good guys" og "bad guys".

Dobbel myte

Bryn hevder videre at den amerikanske mytens tiltrekningskraft ligger i dens dobbelthet.

- Den amerikanske drømmen er ikke en ensidig moderne drøm om utvikling og fremskritt. Deler av den amerikanske myten kan også sees på som anti-modernistisk. "The Marlboro man" trenger ikke mobiltelefon og internett-tilgang.

De forskjellige kulturer skaper sin egen versjon av den amerikanske myten uten at denne korrigeres av faktiske forhold, mener Bryn.

- Når nordmenn reiser til Amerika, så er det ikke for å se stater som Idaho og Arkansas. For mange er selve drømmen turistløypa fra Frihetsgudinnen i New York til Golden Gate-brua i San Fransisco. På den måten får de bekreftet sitt eget mytiske Amerika, uten å ha oppdaget for eksempel det rurale Amerika eller det flerkulturelle Amerika, sier han og legger til at dette ikke bare gjelder vanlige turister, men også i for stor grad journalister som har USA som dekningsområde.

Bryn tror at en av grunnene til at det mytiske Amerika har fått et sterkt feste i Norge, er at vi ikke har nok kunnskap om våre egne særtrekk. Som eksempel nevner han innkjøringen til Trondheim med City Syd og andre handlesentere, det er et moderne kulturlandskap som har lite til felles med den lokale trønderkulturen.

- Vi reagerer på å finne Coca Cola-reklame i en liten afrikansk landsby, men her hjemme hører den liksom til, den er en naturlig del av vårt miljø. Det bør være en alvorlig tankestrek for oss nordmenn at samtidig som vi opprettholder vår kritikk av det noe overfladiske, materialistiske og individualistiske USA, så er vi selv blitt en parodi på vår egen kritikk av dette landet, avslutter Bryn.


Myten om Amerika
Fredag 17. januar
Studentsenteret AVH, klokka 20.00




KJERSTI T. MORSTØL