- Professor Svein Sigmond, tar jeg ikke helt feil så har du
sagt at studentene er blitt dummere enn før. Er professorene også
dummere enn før?
- Om noen tiår, med nåværende utvikling, vil professorene
være dummere enn før, med mye mer smalsporet utdannelse.
Professor Svein Sigmond er fortvilet, det har vi skrevet flere ganger
før. Han er oppgitt og frustrert over at kunnskapsnivået på
ferske ingeniørstudenter går nedover og nedover. Som en vitenskapens
Sisyfos tok han mål av seg å rulle steinen tilbake opp på
kunnskapens tind: I fjor strøk seks av ti ferske studenter i kompletteringskurset
i fysikk. I år tok Sigmond saken i egne hender. Gjorde alle anstrengelser
for å lage et best mulig, mest mulig tilrettelagt, kurs. Så
gikk det ikke bedre enn at syv av ti strøk.
- Men jeg har ikke brukt ordet «dum»! Dum impliserer at
man er mindre intelligent. Men jeg vil heller si at studentene vi nå
får kommer til å gå ut med en snevrere kunnskapsbase
enn før. For det er konsekvensen dersom NTNU skal få dem opp
på samme spisskompetansenivå som tidligere, samtidig som vi
- kunnskapsmessig - er tvunget til å starte med dem nesten ett år
lavere enn før. Med uendret studielengde kan vi bare nå full
spisskompetanse innen et fagstudium ved å snevre inn undervisningen
til bare å omfatte fagets nåværende sett med formler
og dataprogrammer. Slike spesialister vil verken kunne samarbeide tverrfaglig
eller kunne omstille seg. Rektor insisterer med rette på at NTNU
ikke skal avstå fra den faglige spisskompetanse, men i dagens situasjon
kan dette bare gjøres ved å snevre inn bredden av studiet
inntil det helt uforsvarlige.
- Sier du at han snakker mot bedre vitende?
- Hvis han har sett problemet, har han i hvert fall ikke gjort noe synlig
for å løse det.
- For ett år siden strøk seks av ti i ovennevnte kurs.
Så overtok du. Nå stryker syv av ti. Er du en dårlig
pedagog?
- Hvilken pedagogikk ville du brukt, Oksholen, hvis du var betalt for
å gi et ti dagers startkurs i jounalistikk og fant at halvparten
av elevene dine ikke kunne lese og skrive? Egentlig strøk vi litt
færre: Syv av ti ville strøket dersom vi hadde opprettholdt
samme krav som i fjor: Men vi valgte å legge lista litt lavere for
at ikke så mange skulle stryke.
- Dette var en uventet vending. Er kompletteringkurs-eksamen bare
tull?
- Jada. Enhver informert student kan med letthet slippe.
- Og det sier du først nå?
- Hva skjer dersom studentene stryker, eller ikke gidder møte
til eksamen? Ingen verdens ting, bortsett fra at NTNUs datamaskin melder
dem opp til ny eksamen. Slik kan det pågå, helt til de er ferdig
utdannede ingeniører ? minus denne ene eksamenen. Men da kan de
søke om å få slippe, og grunngi det med at kurset er
ment å forberede dem på første årskurs, men ettersom
de nå er ferdig uteksaminerte, med brukbare karakterer, så
er det bevis godt nok på at de ikke trenger kurset. Selvsagt sa jeg
ikke dette under kurset, for de nye studentene er uskyldige nok til å
tro at eksamen er alvor, og dermed arbeider de virkelig med kurset.
- Men du svarte ikke på spørsmålet: Er økningen
i stryk et tegn på at du er en dårlig pedagog?
- Etter å ha undervist i førti år uten å ha
blitt dyppet i tjære og rulla i fjør? Det var et sjokk da
jeg begynte å sensurere eksamensoppgavene, som faktisk var lettere
i år enn i fjor... Jeg hadde til og med mobilisert en lektor fra
videregående til å følge med i undervisningen og holde
styr på meg. Dessuten fikk jeg tilbakemelding fra seminarlederne
om at folk jobbet bra, så sjokket oppgavesensureringa bød
på, ble desto større.
- I forrige avis spør Marte Daae-Qvale Holmemo: «Tar
professorer noen gang selvkritikk?» Du kan få svare her.
- Jeg skrev utkast til svarinnlegg, med tittel: «Tar kvinnelige
datastudenter noen gang til fornuft?» - og sier at denne injurierende,
kvinnefiendtlige og totalt urimelige tittelen ikke overgår hennes
egen overskrift om et kurs hun ikke kjenner døyten til. Som sagt,
ingen pedagogikk i verden hadde kunnet bringe de studentene opp på
nødvendig NTNU-standard i løpet av ti undervisningsdager.
- Du har pekt ut ex.phil. som syndebukken?
- Ex.phil. og andre «holdningsfag» er farlige fordi de stjeler
tid og faglig bredde. Jeg synes jeg har gjort godt nok rede for hva vi
trenger tida til. Så er det en ting til: Humanister definerer seg
selv som kulturpersoner, mens de ofte egentlig er fagidioter innen sine
egne fag. Det er og har vært svært mange realister som har
god greie på Humaniora. Men det fins pinadø ikke mange humanister
som har noe greie på realfag. Man snakker om at realister trenger
ex.phil. Men det som virkelig trengs, er ex.real for humanister. Det er
realfagene som bærer vår tids viktigste kulturandel!
TORE OKSHOLEN
SISSEL MYKLEBUST (FOTO)
|