Debatt
Krisen i høyere
realfagsutdanning
Figuren forteller om krisen og dilemmaet i høyere realfagsundervisning.
Arealet av hver trekant er tilgjengelig studietid. Høyden er kunnskapsnivå,
og bredden i en gitt høyde er bredden av kunnskapene på det
nivået. Toppen er gitt av samfunnets krav, ikke av universiteter
og høyskoler. Basisnivået for trekantene er nivået til
elevene som kommer fra videregående skole (VGS).
Den første trekanten viser situasjonen opp til rundt 1970. Elevene
fra VGS hadde solide kunnskaper i matematikk, fysikk og kjemi. Avstanden
til toppkompetansenivå var moderat, og den høyere utdanningen
kunne omfatte en stor bredde. Dette gjorde tverrfaglig samarbeid med andre
miljøer enkelt og naturlig, selv om «tverrfaglig» ennå
ikke var blitt moteord. Alle hadde samme basiskunnskaper.
Den andre trekanten viser hva som nå skjer, i litt overdrevet
skala, når realfagsnivået fra VGS er et helt år lavere
enn før. Selv om studietiden er litt utvidet, er det ikke nok til
å la studentene få den samme realfaglige bredde som før,
hvis toppen av trekanten skal nå opp til samfunnsnødvendig
spisskompetansenivå. Studentene har ikke lenger tid til å forstå
hva de driver med, men må konsentrere seg om å lære metoder,
formler og dataprogrammer innen sin spesialprofesjon. De kommer ut med
et oppdatert metode- og programmsett, men kan ikke lett kommunisere med
andre eller omstille seg, for de mangler basisbredden.
Den tredje trekanten er spesiell for NTNUs siv.ing. studium. For å
lære studentene om tverrfaglighetens velsignelser og gjøre
dem kulturelt stue-rene, søler man bort i alt nesten et år
på hva jeg samlet kaller holdningsskapende fag (annet skaper de i
hvert fall ikke). Dermed blir den faglige bredde syltynn, og mulighetene
for omstilling og tverrfaglig samarbeid minimale.
Ved konstant disponibel studietid vil faglig basisbredde være
omvendt proporsjonal med avstanden mellom VGS sluttnivå og spisskompetansen
som kreves oppnådd.
Jo mer tid som brukes for holdningsfag, jo smalere blir den faglige
basisbredde, og jo mindre egnet blir ingeniøren og forskeren for
å se utover sine egne snevre faggrenser. Holdningsfagene kan kanskje
øke lysten på tverrfaglig samarbeid, men vil fjerne evnen.
Hva kan gjøres?
Lang sikt:
For noen tiår tilbake ga gymnas /videregående skole en basisutdannelse
i matematikk, fysikk og kjemi til en viss prosentdel av norsk ungdom, som
var tilfredsstillende for høyere realfagsstudier.
Hvis, i dag, videregående skole ville gi samme prosentdel av
ungdommen den samme, gammeldagse realfagsutdannelsen, ville dette fremdeles
være tilfredsstillende grunnlag for høyere realfagsstudier.
Datafag,
«relativistisk» mekanikk «kvante»-mekanikk, sorte
hull, avansert statistikk, ja selv grafiske kalkulatorer, er faktisk luksus
kakepynt som høyskoler og universiteter lett gir selv når
det trengs i studiet.
Dette vil si en fullstendig linjedeling i de siste tre år av VGS.
Kort sikt
(tre års oppstarttid?):
Realfagsstudier bør sette 3Mx, 2Kj og 3Fy som absolutte opptakskrav.
Dermed kunne kompletteringskurs i 2Kj eller 3Fy sløyfes, og hele
august måned brukes til obligatorisk livredningskurs i matematikk,
inntil videregående skoler får tilbake skikkelig algebra og
brøkregning.
Idag, ved NTNU
Fjern ex.phil.-faget for siv.ing. studiet. For alle realfagsstudier:
Stryk alle som ikke kan følge med i en undervisning som krever 1970-nivå
på elevene fra VGS. Dette vil om noen år redusere antallet
uteksaminerte til halvparten av kapasiteten og behovet, men de som kommer
ut vil være bredsporete, omstillingsdyktige og tverrfaglige.
Reduksjonen i realist-produksjonen vil være så drastisk
at selv Departement, LO og NHO vil forstå at noe må gjøres,
særlig med VGS.
Trondheim 990902
Svein Sigmond
|