Mangelfull rangering av norske læresteder
I USA har rangering av læresteder lange tradisjoner.
En NTNU-professor er skeptisk til forsøket på å
lage en tilsvarende norsk liste.
Det å analysere kvaliteten av et komplekst
produkt som et universitet, er ingen enkel oppgave, men de to
siste årene har de fire største regionavisene gått
sammen om en undersøkelse av høyere læresteder
i Norge.
– Dette er bare en undersøkelse av hvordan
ferske studenter trives i sitt første studieår, mener
professor Arne Sølvberg (bildet) ved NTNU.
I USA brukes slike lister svært bevisst
av unge som skal velge utdanning. Hvert år publiseres egne
hefter som melder om den akademiske "standing" til de
mest kjente lærestedene. Spesialheftet fra det anerkjente
tidsskriftet U.S. News & World Report er det mest kjente
av disse. Årets versjon av listen er nettopp lagt ut på
nettet: http://www.usnews.com/usnews/edu/beyond/bcrank.htm.
For økonomiske studier er listene i tidsskriftet Business
Week (http://www.
businessweek.com/bschools/99/index.htm) mye benyttet.
|
US News &World Report sitt mangeårige
magasin med rangering av de beste amerikanske læresteder
er meget solid og omfattende. |
Stockholm best i Sverige. Det svenske tidsskriftet
Moderna Tider har vurdert åtte svenske universiteter
og to høyskoler. Kriteriene som ble lagt til grunn for
vurderingen, var kvalitet på utdanning og forskning, antall
søkere, opptakskrav, pedagogiske ressurser, akademisk nivå
og forskerutdanning. Ikke uventet var det Stockholms universitet
og Uppsala som toppet listen. Moderna Tider sin undersøkelse
ble møtt med skepsis, men til det stiller de følgende
retoriske spørsmål: Studentene som skal tas opp ved
lærestedene, blir rangert, da bør vel lærestedene
også finne seg i å bli rangert?
Overflatisk. I den norske undersøkelsen
blir studentene bedt om å vurdere ulike sider ved sitt lærested:
Faglig og pedagogisk kvalitet, faglig miljø, sosialt miljø,
lokaler og lesesal, administrasjon og service, bibliotek og datautstyr.
En skala fra 1 til 6 ble benyttet, og NTNU kom
godt ut av undersøkelsen: NTNU er på topp innen medisin
(5.66), informatikk (5.43) og maskin (5.14), i det noe begrensede
utvalg av fagområder som undersøkelsen omfatter.
Hele undersøkelsen er lagt ut på nettet: http://www.studmag.com/.
– Slike tall har ingen ting å gjøre
med lærestedets kvalitet, sier professor Arne Sølvberg.
– Det blir helt bak mål å basere en vurdering
av studiekvalitet på oppfatningen til helt ferske studenter
som bare har vært ved lærestedet noen måneder,
sier han. Så tidlig i studiet vil ikke studentene være
i stand til å se sammenhengen mellom de fagene som for eksempel
inngår i et profesjonsstudium. Under sterkt studiepress
er det frustrerende å bruke tid på fag man ikke ser
nytten av, og slike inntrykk vil påvirke studentenes svar,
mener Sølvberg
– Evalueringer må ta som utgangspunkt
studentenes situasjon fem-ti år etter at utdanningen er
avsluttet, hevder Sølvberg. – Hvordan var studiet i forhold
til de krav som ble stilt til den enkelte i etterkant av studiet?
Studentenes utsagn burde suppleres med uttalelser fra faglig ansatte,
og fra brukerne av lærestedenes "produkter" –
arbeidsgiverne.
Grundige amerikanere. De to tidligere nevnte
amerikanske tidsskriftene nøyer seg ikke med å spørre
studentene. Vitale data fra lærestedene om opptakskrav,
antall studenter som fullfører studiet, antall studenter
per lærer og lignende, hentes inn. Den akademiske ledelse
ved ulike læresteder blir spurt om hvilken rangering de
vil gi andre læresteder enn sitt eget. Slike utsagn vil
være ganske pålitelige, for de fleste fagfolk har
en ganske god peiling på hvem som er de fremste innen sitt
eget fagfelt.
Eldst er best. Felles for alle undersøkelser
vi har sett, er en tydelig tendens til at det er de gamle, veletablerte
utdanningsinstitusjonene som kommer helt på topp. Det er
tydelig at det å etablere et godt akademisk rykte og bygge
seg opp med gode fagfolk og god tilgang på studenter, er
en prosess som tar lang tid.
arne asphjell
Ti på topp i Sverige
|
Poeng |
1 Stockholms universitet |
12.5 |
2 Uppsala universitet |
10.0 |
3 Göteborgs universitet |
9.8 |
4 Lunds universitet |
9.3 |
5 Umeå universitet |
6.5 |
Rangeringen er utført av det svenske tidsskriftet Moderna
Tider, som har lagt faktorer som akademisk status, søknadspåtrykk,
faglige ressurser og fullføringsprosent til grunn.
Europas beste ingeniør-læresteder
1. Tecnische Universiteit Eindhoven, Nederland
2. University of Cambridge, Storbritannia
3. Imperial College London, Storbritannia
4. University of Oxford, Storbritannia
5. ETH Zurich, Sveits
Kilde: Der Spiegel
Top Fifty USA
1. Massachusetts Institute of Technology
2. Stanford University (CA)
3. University of California-Berkeley
4. Georgia Institute of Technology
5. University of Michigan-Ann Arbor
Undersøkelsen ovenfor viser årets liste for de beste
universitetene i ingeniørfag. For andre disipliner, se
http://www.usnews.com/usnews/edu/beyond/bchome.htm.
|