Vil redde realfagene
Åpningen av det nye skolelaboratoriet på NTNU
er kanskje det som skal til for å redde realfagene i Norge.
Deltakerne på åpningsdagen var i hvert fall begeistret.
-
Jeg får nesten lyst til å begynne på skolen
igjen, utbryter Turid Østerli, lokal leder i Norske sivilingeniørers
forening (NIF), som tirsdag var én av nærmere 70
deltakere på den offisielle åpningen for Skolelaboratoriet
for matematikk, naturfag og teknologi. Lab’en har vært i
drift i ett år, men etter en etableringsfase er det nå
arbeidet starter for alvor.
Jenter liker realfag. Tirsdag fikk deltakerne,
som hovedsakelig var lærere, i oppgave å blant annet
lage en elektrisk motor på én time. Dette mestret
faktisk de aller fleste. Det var også elevinnslag fra Rosenborg
ungdomsskole, som presenterte arbeider de hadde utført
i faget "teknologi og forming". Blant annet hadde de
konstruert papirbroer som skulle være i stand til å
tåle vekten av én kilo. For mange var det nok oppmuntrende
i seg selv at alle elevene som deltok fra Rosenborg ungdomsskole,
var jenter. Både lærere og andre kursdeltakere fikk
mange gode praktiske tips om hva som kan gjøre realfag
i skolen morsomt og spennende.
- Vi satset på en dag med praktiske aktiviteter
for deltakerne og er veldig fornøyd med resultatet, sier
leder av Skolelaboratoriet, Sissel Wedervam Mathiesen. Hun mener
at synliggjøring av realfagene bør være et
satsingsområde for NTNU.
Kurskvelder. Senere i høst vil det myldre
av kurs og temakvelder i fjerde etasje i Realfagbygget. Lab’en
skal gjennomføre videreutdanningskurs for lærere
som senere kan ta med seg sine egne skoleklasser til laboratoriet
og til rom som som har førsteklasses utstyr. Annet forsknings-
og utviklingsarbeid rettet mot undervisning i realfag i skolen
og mot rekruttering til real- og teknologifagene, står også
på dagsorden for nykomlingen på NTNU.
tore HUGUBAKKEN
tore.hugubakken@adm.ntnu.no
|