Vil lære leger å kommunisere
Flere fagmiljøer går nå sammen om å
bedre kommunikasjonsferdigheter i undervisningen for lege- og
sykepleierstudenter.
Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT),
avdeling for sykepleier- ingeniør- og lærerutdaning,
har sammen med Det medisinske fakultetet og Institutt for anvendt
språkvitenskap nettopp søkt Forskningsrådet
om støtte til et prosjekt som skal munne ut i bedre kunnskapsgrunnlag
for å lage læreplaner, undervisningsmetoder og undervisningsmateriell.
Prosjektet har en tre-årig ramme og innebærer blant
annet opprettelse av en doktorgradsstilling.
Komplisert.
- Kommunikasjon er en komplisert handling, sier prorektor ved
HiNT, Tale M. Guldal, og peker på flere eksempler hvor det
etterlyses bedre ferdigheter i samtale mellom helsepersonell og
pasienter. Også Forskningsrådet har ønsket
et slikt prosjekt, slik at Guldal har stor tro på at det
vil bli bevilget penger. Det overordnede målet er å
forbedre kommunikasjonsundervisningen i medisiner- og sykepleier-utdanningen,
mens et delmål er å utvikle felles begreper som dokumenterer
informasjonen som skjer mellom pasienter og helsepersonell. Det
endelige målet er å definere mål og metoder
for kommunikasjonsundervisningen.
- Et viktig aspekt ved prosjektet er at det åpner
for et konkret samarbeid mellom høgskole og universitetsmiljø,
understreker Guldal. Høgskolen, som skal lede prosjektet,
skal bidra med sin nære praksistilknytning og sin forskningsekspertise
på det helsefaglige området, mens Anvendt språkvitenskap
bidrar med kommunikasjonsforskning.
tore HUGUBAKKEN
tore.hugubakken@adm.ntnu.no
|