Stell pent med sjåfførn
Sjåfører av ulikt slag er gjenstand for en grusom
forskjellsbehandling. Her tenker jeg først og fremst på
forholdet mellom busssjåføren og flysjåføren.
Busssjåføren fører sin farkost med den største
varsomhet gjennom boligstrøk og over fotgjengerfelt. Alt
mens han stolt proklamerer navnet på neste stoppested, om
det nå er "bakkata", "einatambasjelskat"
eller "sjøsjillsvein" på Jakobsli. Likevel
står busssjåføren av uforståelige grunner
noe lavt i kurs, til tross for at bussen stort sett føres
på upåklagelig manér. Busser er rett og slett
ikke ansett som noe stasfartøy. Da er det annerleders med
flyet. Flysjåføren "har ansvaret for folks liv"
der han (ikke mye hunkjønn der i gården) sitter i
sin hvite skjorte med kjekke skulderklaffer og mumler noe om været
på Værnes. Hvis bussjåføren prøver
seg å si noe om snøfokk og stiv kuling på Dragvoll
mens han kreker seg opp Dybdalsveien, tenker passasjerene at han
er i ferd med å bli sprø pga. sin usle lavstatusjobb,
i den grad de blir vekket fra sin bussdøsige standby-modus.
Flysjåførens informasjoner om været på
Værnes sees imidlertid på som god service, mens den
utydelige mumlemåten å snakke på ansees som
en indikator på hans eleverte stand og nonchalante eleganse.
Nå er det egentlig ikke mitt ærend å slenge
dritt om flysjåføren, selv om det kanskje virker
slik. Poenget mitt er at busssjåføren bør
bli tilkjent sin rettmessige plass i vårt statushierarki.
Hvem andre har daglig ansvaret for like mange unge liv med buksa
langt ned på rumpa? Ingen kan si "profæssobråkkskata"
på en mer overbevisende måte. Ingen andre bruker ordet
"vogna" mer konsekevent om sin farkost. "Øhh…
ta å trækk længer bak i vogna".
Aldri, aldri "bussen". Det er en fryd! Professor Broch
hadde jublet i baksetet med fjortisene på vei mot Flatåsen.
even gran
|