Nysgjerrighet og kvalitet i en ny tid
De kollegiale organene er de nærmeste til å ivareta
vitenskapens og fagenes ve og vel, skriver Audun Øfsti.
Forsknings- og undervisningsministeren har vært i Trondheim
og jevnet veien for Mjøsutvalgets anbefalinger i Studentersamfunnet.
(Se Under Dusken nr. 10: Kunnskap i en ny tid.) Statsråden
talte varmt for frihet (om enn med et nytt begrepsinnhold?), kvalitet
og nysgjerrighet. Mht. kvalitet hadde han mye på hjertet:
"Det må være lov å spørre: Får
vi nok igjen for alle pengene vi bruker? Er forskningen god nok?
Rekrutterer vi de beste lærerne? Blir studentene motivert
til å yte sitt optimale?" - Svaret på disse spørsmålene
skal åpenbart være "nei". "Men vi har
krav på kvalitet." Mao., vi står overfor den
"krevende jobb å skape kvalitet i utdanningssystemet
vårt." - Man må spørre seg: hvor har vi
vært hele tiden?
Ja, hvordan skaper man kvalitet? Giske sier det
kanskje ikke uttrykkelig, men man fornemmer formelen: deregulering,
outsourcing, konkurranseutsetting. Det er nødvendig, sier
han, å bli flinkere til å foreta strategiske valg,
prioritere, profilere, perfeksjonere... "Dette er nødvendig
for å vinne frem i konkurransen. Konkurransen om studenter,
om forskningsmidler og om oppdrag for næringslivet."
Til dette passer også godt den kvikke og mobile typen studenter
han ønsker seg for den nye tid. Han maner dem til "å
være nysgjerrig på alt det nye". Tilsvarende
for undervisningsinstitusjonene selv, "institusjonene må
selv være i bevegelse. De må hele tiden se fremover
og sette nye mål - og sørge for å komme dit."
Dette kan tolkes som trivialitet eller kjekkaseri, men
også som antydning om et nytt innnhold i begrepet om universitetsstudier.
Jeg er redd det siste ikke kan utelukkes. De følgende refleksjoner
springer, kan man si, ut av denne uro.
Den anbefalte åpne mottagelighet for "alt
det nye" som kommer til oss harmonerer bare så altfor
godt med viljen på så mange hold til å legge
bak seg Humboldt-universitetet, dets forskerethos og idealer (inkludert
idealet om selv å bidra med noe). Kanskje treffer
ministerens "nysgjerrighet" ikke så mye forskerånden,
eller ønsket om og viljen til å lære, som holdningene
til den nye tids student: den kvalitetsbevisste konsument og kunde,
som skal ut og shoppe moduler?
Det de tradisjonelle idealer har dreid seg om,
er forskerånd og skjelne-evne; ikke entusiasmen for og nysgjerrigheten
på "alt det nye", men en entusiastisk interesse
for sannheten, for å ta rede på hvordan ting er
og hva som er rett, om det nå er gammelt eller nytt. Virkeligheten
er ikke alltid så ny. I naturvitenskapen har vi stadig å
gjøre med de samme gamle naturlovene, og i all historisk
forskning har vi å gjøre med en virkelighet som nå
engang er fortid. På forskningsfronten oppdages stadig
nytt, naturligvis. Og det er vel og bra om studentene interesserer
seg for det og ønsker seg dit. Men skal de insistere på
straks å være der? De må vel snarere gå
gradene (om de så får nye navn). De bør oppvise
disiplin og tålmodighet, som før i tiden.
Tradisjonelt har vitenskap og vitenskapelige
dyder vært forbundet med kritisk sans og en viss distanse
til moten og siste skrik. Og universitetet som institusjon har
forsøkt å muliggjøre former for langsiktighet
og dybdeboring. Studentens privilegium har vært å
kunne nyte en form for avskjerming eller "isolasjon"
fra de daglige inntjeningskrav (om enn til prisen av en viss utsettelse
av behovstilfredstillelse), som betingelse for å kunne være
grundig i forhold til et tema, en sak, et fag. (På
mange måter har universitetene vært arvtakeren etter
klostrene.) Og universitetet har som vitenskapelig institusjon
nettopp forsøkt å styrke evnen til distanse og kritikk,
bl.a evnen til å se det gamle i det nye ("plus que
ça change, plus c’est la même chose") og det
nye i det gamle: fortiden som fundgruve for stadig fornyet selvforståelse.
Dette innebærer at også historiske disipliner
har interesse, og det betyr en viss sans for det evige og nødvendige.
Indagatio brevis, scientia longa est.
Denne ikke-utsatthet bør ikke glemmes
eller rakkes ned på når globaliseringen nå (med
og uten politikeres hjelp) skviser de kommunikative strukturer,
skviser det politiske, skviser borgeren og mulighetene
for positiv frihet, og i stedet fremmer børsens logikk,
markedets makt og albuespissing alle vegne. Grådighet og
panikk brer seg, og angst for å komme for sent (og ikke
rekke toget). Ballongenes, boblenes, pyramidenes logikk trenger
inn overalt. Der er alarmister på hvert gatehjørne:
Utviklingen løper fra oss! Vi er 20 år etter Katalonia,
lysår etter USA! Og universitetet kommer i klemme. Vårt
universitetet har jo egentlig vært en institusjon knyttet
til fenomenet borgeren og det statsborgerlige prinsipp
(som erstattet det dynastiske). Nå kan det se ut til at
le citoyen er død, bare le bourgeois lever videre - og
er i ferd med å forme sine utdannings- og forskningsbedrifter.
Nei, universitetene har ikke sett på studenter
som kunder (og har ikke som leverandører lagt vekt på
fristende emballasje og passende porsjonspakninger). På
universitetshold har man sett på studentene som virtuelle,
potensielle kolleger. Også dette er en side ved den
humboldtske universitetstradisjonens idé om enhet av forskning
og undervisning. Studentene ble ikke møtt av universitetet
med et varetilbud (og heller ikke egentlig med utdeling av stemmesedler
og opplysning om demokratiske rettigheter). De ble først
og fremst invitert til et - i prinsippet ubegrenset - kollegialt
fellesskap. Og de ble møtt med den vitenskapelig verdens
krav og normer, den ethos som R. Merton har beskrevet så
godt. Det kollegiale fellesskap må man heller ikke forestille
seg unødig begrenset. Noe av verdien og fascinasjonen ved
et universitet har nettopp vært muligheten til å delta
i et kollegialt univers som tilstreber å gripe over "det
hele" (først "det hele er det sanne", som
Hegel formulerte det) i den forstand at alle i prinsippet anerkjenner
nødvendigheten av en gjensidig formidling mellom alle erkjennelsesområder
og deres bidrag til å gripe virkeligheten. (Gunnar Skirbekk
skriver godt om dette i sin bok "Vit og vitskap". Dette
er forøvrig noe Mjøsutvalget også viser
manglende forståelse for. For utvalget er en spesialisert
høyskole allerede universitet godt nok, så snart
den holder et visst nivå innenfor et fåtall områder.)
Noen av innvendingene mot Mjøsutvalgets
forslag har vært formulert med henvisning til skadevirkninger
for universitetsdemokratiet. Intuisjonen bak kan være
riktig, der er en intern forbindelse mellom Humboldtuniversitetets
idealer og politisk demokrati. Men det blir likevel galt hvis
denne sammenhengen "kortsluttes" dithen at man først
og fremst ser det nye begrepet om akademisk frihet, bedriftsmodellen
etc. som en trusel mot universitetsdemokratiet og "de
ansattes demokratiske rettigheter". Og ganske spesielt
er det uheldig hvis det samtidig antydes at universitetsdemokratiet
skulle kunne være forbilde for bedriftene. Da trekker nok
assimileringen heller i motsatt retning. Det er vel nokså
klare grenser for hvor mye bedriftsdemokrati som kan forenes med
handlekraft, effektivitet, styringsrett og resultatansvar for
en markedsaktør. Jo mer snakk om bedriftsdemokrati og "de
ansattes demokratiske rettigheter", jo mer tar man bedriftsmodellen
inn i stua, og med den også premisser som utelukker et utstrakt
demokrati.
Det er de kollegiale forhold og de kollegiale
organer som er ryggraden i universitetenes selvforvaltning,
ikke "demokratiet" med passelig fordeling av stemmer
til ulike interessegrupper. Dette er da også - ennå
- anerkjent på den måten at de vitenskapelige ansatte
har flertall, selv om rent "demokratiske" prinsipper
vel etterhvert skulle tilsi at administrasjonen fikk flertall,
som følge av dens ufattelige vekst de siste 15 år
(kvantitativt som "kvalitativt": sekretærene blir
direktører).
De kollegiale organene er de nærmeste til
å ivareta vitenskapens eller fagenes ve og
vel, ja de eneste kvalifiserte. Å stilisere de vitenskapelig
ansattes interne universitetspolitiske rolle som rollen til "interessegrupper"
som er ute etter å ivareta private interesser er en fatal
og ødeleggende misforståelse. Presumpsjonen er og
må være at de kollegiale organer setter faglige og
saklige hensyn først. Det var da også svært
forstemmende ved en tidligere korsvei å se hvordan et KUF-nedsatt
utvalg "for å vurdere spørsmål om arbeidsvilkår
for vitenskapelig personale ved universiteter og vitenskapelige
høgskoler" (1990) simpelthen reduserte det vitenskapelige
personalet til "arbeidstakersiden", som i høyden
skulle høres gjennom sine "fagforeninger" (Forskerforbundet
o.l.). Mht. spørsmålet om konsekvenser for kvaliteten
i forskning og undervisning var disse personers stemme uten interesse.
Det kollegiale systemet har selvsagt sine svakheter
(noen har kalt det "inhabilitet satt i system"), men
hvem skulle være bedre kvalifisert til å treffe beslutningene
som angår pleie og utvikling av fagene? Profesjonelle ledere,
Karl Glad, politikere? Det som vil skje ved innføring av
"ekstern" styring, er naturligvis ikke bare at vi -
kanskje - får ut "effektivitetsgevinster", men
først og fremst at de premisser som mer og mindre
implisitt vil ligge til grunn for beslutninger blir helt andre.
Det er underlig å se hvor ubetenksomt mange
er villig til radikale omforminger. Det ville være forståelig
om man i valget mellom onder så seg tvunget (fordi "alle
de andre" - inspirert av OECD-konsulenter? - ser seg tvunget)
til å velge det minste: tute med de krefter som er sluppet
løs. Situasjonen kan kanskje sammenlignes med den i "det
brennende teater" når panikken bryter ut. En fornuftig
allmennvilje (som tilsier en rolig, disiplinert utmarsj) får
ikke mulighet til å danne seg. Isteden overlates til hver
enkelt å berge seg som best han kan ("mer makt til
hver enkelt"), dvs. han tvinges av "alle de andre"
til å løpe i panikk og - i egenskap av selv å
være en slik "annen" - til selv å tvinge
de andre på samme måten. Her er det bare å løpe
og tråkke ned for livet. Den som står stille, blir
nedløpt bakfra.
Det kan være forståelig om man ser
seg nødt til å bøye seg for det minste ondet.
Men den utbredte mangel på beklagelse og forståelse
for prisen er skremmende. En naiv underforståelse
av at forandring = fremskritt ("å, au, vi ligger etter!")
brer seg. Hvor blir det av de konservative? Det er mest nysgjerrige
og neokonservative å se, som vil være på parti
med fremtiden. De stormer frem overalt.
Audun Øfsti
professor, Filosofisk institutt
|