Det frie universitet NTNU
Christian Thaulow foreslår en ny styringsmodell _for
NTNU, hvor instituttene får mye større innflytelse.
For
et flott navn: Det frie universitet NTNU!
Etter min mening vil det være en spennende
utvikling dersom vi får et fristilt universiet. Ved å
overføre ansvar til de ansatte vil man stimulere til engasjement,
der man ikke kun brenner for sitt fag, men også ser det
som viktig å være tilstede i samtiden og være
med på å formulere fremtiden.
Det er imidlertid også en stor fare for
at fristillingen kan resultere i en ensidig markedstilpasning,
der jakten på penger og innflytelse blir et dominerende
suksesskriterium.
To modeller.
Figuren illusterer skjematisk de to modellene for organisering
av Det frie universitet NTNU. Privatiseringsmodellen er toppstyrt,
med effektivitet og "sunn" konkurranse mellom fag og
faglærere som kjennetegn. Man ønsker stor frihet
i personalpolitikken (differensiert lønn, oppsigelse..)
og stor grad av lojalitet ved å ha en ansatt rektor og en
utpekt instituttleder.
Selvforvaltningsmodellen legger "all makt"
til instituttene, men samtidig vil instituttene få et stort
ansvar for å være med å formulere fremtiden.
Den bærende kraften i et slikt universitet er kolleger i
samspill, se utfyllende forklaring nedenfor. På overordnet
nivå kjennetegnes lederstilen av å kunne lytte fordomsfritt
og å samstemme innspillene. På dekan/rektor-nivå
forventes det at man ser helhet og ikke kjemper for egne interesser.
Man skal lytte til alle involverte, sette i gang prosesser og
virke som fødselshjelper til ideer og holdninger man ikke
så lett får øye på når man selv
er part i saken.
Utvikling av "kolleger i samspill"
krever et bevisst forhold til spillereglene på instituttnivå.
I Frihet
Hver ansatt må få bruke sine spesielle
egenskaper i fullt monn, nettopp de egenskapene som gjør
at de er kvalifisert til en akademisk karriere. Det individuelt
særegne er den kunnskapskraften som bærer hele universitetet.
Dersom hver enkelt føler at de får utnyttet sine
potensialer, vil dette automatisk stimulere til enda større
ytelse og kreativitet. Man stimulerer en indre motor som er til
gode for både individet og universitetet. Og det beste av
alt: det vil gå av seg selv, det er minimalt behov for inspeksjon
og kontroll og styring (inspirere istedenfor å inspisere).
II Gjensidighet
Individene lever i et fellesskap og må
ta hensyn til at det kan være kryssende interesser. Den
gang det var små institutter og man hadde interesse/innsikt
i hverandres fagdisipliner, var det mulig å gjennomføre
en slags kollegial styring. Med den økende grad av spesialisering,
sammenslåingen av institutter og økt krav til effektivitet,
må vi nå bevisst gå inn for å gjenreise
instituttkollegiet som den viktigste arena for menneskelig samvær.
Et nytt element er innebygget i begrepet samspill, der den individuelt
orienterte eksperten lærer seg å opptre i et team.
Et slikt team vil hindre at man fremdriver faglig snversynte og
egoistiske monstre. Når denne mekanismen fungerer, vil den
enkelte oppleve at hun/han får økt spillerom til
å utvikle sine faglige ferdigheter samtidig som man blir
forstått av de andre og selv har innsyn i resten av teamet.
Medlemmer av et slikt team vil foruten alle de faglige ytelsene
også oppleve at hele personligheten får komme til
sin rett og finne sin naturlige plass sammen med de andre personlighetene.
III Besluttsomhet
For at kollegiet/teamet skal kunne kommunisere
utad, må det være bevisst fokus på administrative
rutiner og klare spilleregler. Etter runder med diskusjoner og
utvikling av standpunkter, må man ha klare regler for hvordan
sluttstrek settes. Den nye ordningen med økt makt til instituttstyreren
er et skritt i riktig retning. Styreren avgjør når
en sak er avsluttet, og har ansvaret for å kommunisere kollegiets
synspunkt utad. Dette vil virke samlende og motiverende på
kollegiet, samtidig som kommunikasjonen internt og eksternt blir
tydeligere og lettere å forholde seg til. Dette er en forutsetning
for at kollegiale styreformer skal dominere innen universitetssystemet.
Videre framover.
Skal vi lykkes med det frie universitet NTNU, må vi allerede
nå etablere arbeids- og samværsformer som samsvarer
med stilen vi ønsker skal være fremherskende ved
det fristilte universitetet. Det sentrale punkt er at ønsket
om en forandring må komme nedenfra.
Hvor mange instituttkollegier har diskutert ønsket
om et fristilt NTNU, og brakt sine synspunkter videre? Hva innebærer
det at vi styrer mot Det frie universitet NTNU? Hvor stor grad
av selvforvaltning ønsker vi? Hvem skal bestemme hva som
skjer? Hvordan ønsker vi at hverdagen skal være?
Hva slags impuls/funksjon skal Det frie universitet NTNU ha i
fremtidens samfunn?
Det virker som det igjen legges opp til utredninger
fra sentrale komiteer/grupper. Så kommer høringer
der fakultetene kan uttale seg.
I Det frie universitet NTNU må prosessen
gå den andre veien. Instituttene må være basisenheten,
herfra kommer initiativene, her skapes entusiasme og eierskap.
Ønsker vi selvforvaltning, med de muligheter
og forpliktelser det medfører, eller ønsker vi et
effektivt og strømlinjeformet universitet med klare "kommandolinjer".
Eller: jatakk, begge deler?
Christian Thaulow
Professor, Institutt for maskinkonstruksjon og
materialteknikk
|