Debatt
Tar professorer noen gang selvkritikk?
Et sikkert høsttegn er at en eller annen, gjerne flere, av professorene
tilknyttet siv.ing.-studiene ved NTNU stormer pressen fordi strykprosenten
i realfagene er alarmerende høy.
I fjor høst strøk en tredjedel av studentene i matematikk
og hele 70 prosent i kompletteringskurset i fysikk. Naturlig nok reagerer
professor ved FIM-fakultetet, Svein Sigmond, på dette, og jeg oppfatter
at han finner årsakssammenhengen i følgende faktorer:
Studentene er dummere enn før og har for dårlig bakgrunn
fra videregående skole. Dette på grunn av reformer (Reform
94) og departementets manglende samarbeidsevne med Universitetene og næringslivet.
Studentene bruker nå tiden sin på fag som ex.-phil i stedet
for å konsentrere seg om realfagene (Universitetsavisa 12/99).
Ad punkt 1 trekker Sigmond fram et skrekkens eksempel der 20 prosent
av studentene har innført «fratrekksforenklingen» (mu/4m
= u/3m). Han spør seg så om dette er et ledd i departementets
«moderne matematikk». Selv avsluttet jeg videregående
skole før reformen og kan ikke svare med sikkerhet, men jeg tror
både departement og samtlige elever og studenter (også de som
har gjort dette på eksamen!) er enige om at dette er en grov feil
i henhold til regnereglene i ethvert pensum.
Jeg er enig i at det er alarmerende at såpass mange studenter
gjør denne feilen, men jeg vil også trekke fram et aspekt
som Sigmond elegant ignorerer, nemlig kvaliteten på undervisningen
ved NTNU.
Jeg har i min korte tid på Gløshaugen hørt ordet
«pedagogikk» nevnt kun én gang i forbindelse med undervisning.
Jeg lurer på om professorene mener dette er et uttrykk som kun hører
hjemme på Dragvoll, hvis fagretninger Sigmond mener ikke må
blandes inn i sivilingeniørutdanningen.
Med seksti vekttalls erfaring utenfor NTNU tør jeg intuitivt
hevde at studenters motivasjon og eksamensresultater henger mer sammen
med foreleseres didaktiske kunnskaper og ferdigheter, enn studenters forkunnskaper.
Ser man bort fra studenter som praktiserte «fratrekksforenkling»
er det fortsatt en hårreisende stor strykprosent i fysikkfaget, og
jeg mener derfor at Sigmond er svært sneversynt i sin årsaksforklaring.
Når jeg er inne på sneversyn, vil jeg understreke NTNU-Gløshaugens
behov for fag som ex-phil, og mener dette er et fag som dreier seg mer
om vitenskapsteori og realfagshistorie enn filosofi i den folkelige forståelsen
av diffuse tankesprang. Det faktum at studiet er blitt et semester lengre
fører vel heller ikke til at ex.phil med sine 5 vekttall «stjeler»
noe tid i forhold til den gamle studiemodellen.
Det er en kjennsgjerning at det stilles andre krav til dagens og framtidas
teknologer enn tidligere. Samtidig som teknologi og vitenskap endres og,
blir kommunikasjon, samarbeid og helhetsforstålse stadig viktigere.
Dette er kvaliteter som i like stor grad som matematiske beregninger, vil
avgjøre hvorvidt prosjekter blir vellykket når det settes
ut i praksis. Få fag på Gløshaugen, kanskje med unntak
av den forsiktige tilnærmingen ex.phil er ment som, i varetar dette.
Med sivilingeniørstudentenes minimums arbeidsuke på 48 timer,
er det ikke heller ikke lagt opp til at studentene skal lære slikt
på fritida.
Jeg tror man må ha en videre horisont når man leter etter
årsakene til de høye strykprosentene. Spørsmålet
er komplekst og har neppe noen entydig og enkel løsning. Men om
professorer kunne ta sin egen pedagogiske og fagdidaktiske evne og kompetanse
til etterretning, tror jeg det ville vært en meget god begynnelse.
Marte Daae-Qvale Holmemo
Student ved FIM/
datateknikk
|