NTNU-ledere skal lære ledelse
I høst skal NTNUs administrative og faglige ledere
på kurs for å lære å bli bedre ledere.
Kursplanen spenner fra teorier om ulike samarbeidsformer til konfliktløsing,
kommunikasjon og aktiv lytting.
Dette er staben som skal profesjonalisere NTNU-lederne:
F.v. Monica Rolfsen, Tore Nilssen, Kirsti Schei, Johan Elvemo
og Lisbeth Øyum.
Foto: Gorm Kallestad
Kursopplegget er utviklet internt ved NTNU, i samarbeid med Ny
Praksis, Sintef. Rådgiver Kirsti Schei ved OU-avdelingen
er prosjektleder, mens professor Morten Levin har det faglige
ansvaret. Schei har en fersk mastergrad i Public Administration
der temaet nettopp var lederutvikling i akademia, fra administrering
til lederskap. Hun legger vekt på at ledelsen ved NTNU må
skapes og utformes av de som jobber her og at det ikke finnes
noen fasit for hva som er god ledelse.
- Deltakerne må selv utvikle et felles grunnlag og en felles
forståelse for det gode lederskap. Målet er å
utvikle bedre og tryggere ledere som i fellesskap er med på
å fremme en god ledelseskultur. Hun legger til at kursprogrammet
er forankret i Orgut-prosessen og kollegievedtak om lederutvikling
ved NTNU.
Målgruppa er instituttledere, dekaner, fakultetsdirektører
og stabsdirektører. Deltakerne skal arbeide i grupper som
tar utgangspunkt i den enkeltes konkrete ledersituasjon og egenerfaring.
De skal få trening i teknikker og metoder for å håndtere
lederrollen, som for eksempel gruppedynamikk, tidsplanlegging,
konflikthåndtering og aktiv lytting. Veilederne kommer fra
Ny Praksis, Sintef, som har spesialkompetanse innen organisasjons-
og arbeidlivsfag. Ny Praksis har sitt utspring fra IFIM.
Av Synnøve Ressem
|