Vi kaster bort studentenes tid
Universitetssystemet er ekstremt konservativt. Det undervises
i dag som for femti år siden, hevder professor Per Morten
Schiefloe ved Inst. for sosiologi og statsvitenskap.
Er semestrene for korte? Bruker studentene for store deler av
året på deltids- og feriejobber, på reiser og
andre aktiviteter som ikke har noe med studiene å gjøre?
Det mener undervisningsminister Trond Giske. Ved NTNU startet
høstens undervisning 21 august. I de allmennvitenskapelige
studiene slutter den 17. november, mens sivilingeniørstudentene
må holde ut til 24. november. Deretter går det nesten
to måneder før vårsemesteret starter - 15.
januar.
En liten spørrerunde ved NTNU avdekker delte oppfatninger
om statsrådens utspill. Professor Schiefloe er blant dem
som mener at Giske har rett:
- Undervisningssemestrene er svært korte, og studieårene
utnyttes dårligere enn nødvendig. Antall undervisningsuker
kan være helt nede i 25, året sett under ett. Faktisk
kan omfanget være enda mindre, sier han.
Sosiologiprofessoren mener dessuten at det norske undervisningssystemet
er ekstremt eksamenfokusert. - Alt for mye av studentens energi
går med til å pugge noe hun skal huske på eksamensdagen.
Fra universitetenes side er det noen ganger slik at man bruker
mer ressurser på å avvikle skriftlig/muntlig eksamen
enn på selve undervisningen, sier Schiefloe.
Teknologen:
- Langt nok som det er
- Undervisningen ved siv.ing-studiet tar mer enn nok tid som
det er, mener instituttleder Kjell Bratbergsengen ved Inst. for
datateknikk og informasjonsvitenskap.
Bratbergsengen viser til at det er 14 undervisningsuker i hvert
semester, med en påfølgende fire ukers lese- og eksamensperiode.
Studentene har med andre ord et 18 ukers semester som krever full
innsats.
- I tillegg begynner kontinuasjonseksamen i slutten av juli.
Faglærerne ved siv.ing-studiet har undervisningsoppgaver
fra slutten av juli til sensuren er ferdig i slutten av juni neste
år. Selv i ferien må faglærerne være tilgjengelig,
fordi det etter sensur kommer en periode med behandling av krav
om begrunnelse og klagesaker. Som faglærer synes jeg at
undervisningen tar mer og mer tid, og kan ikke se at det er behov
for endringer av siv.ing.-studiet i den retning Giske eller Schiefloe
snakker om.
Bratbergsengen peker også på at mange siv.ing.-studenter
bruker sommerferien til å skaffe seg nødvendig arbeidspraksis.
Studentlederen:
- Ensidig!
- Jeg lurer på om Giske har regnet på hva det vil
koste staten å øke lengden på semestrene, sier
leder for Studenttinget ved NTNU, Christer Heimtoft.
Studentlederen synes det blir for ensidig å bare fokusere
på semesterlengden. I utgangspunktet må man regne
med at studentene lærer det de skal lære i løpet
av den tida det er undervisning, mener Heimtoft.
Studentene:
- Lengre semestre koster mer
Studenttinget ønsker ingen forlengelse av studieåret.
Men dersom staten er villig til å gi mer i lån og
stipend, kan NTNU-studentene tenke seg å diskutere saken.
NTNU-studentenes øverste valgte organ skriver i en uttalelse
at det forsåvidt vil være positivt om man kunne ha
utvidet studieåret slik at f.eks et fem-årig studium
ville ha blitt forkorter med ett år. Men vurdert ut fra
dagens studiesituasjon mener Studenttinget at forslaget er utopisk.
"Selv om et forlenget studieår ville resultert i en
noe økt studiestøtte, vil det for studenten i praksis
bety betydelig tapt arbeidsinntekt fra sommerperioden. Dette kan
bare kompenseres med ytterligere arbeid i semesteret. På
grunn av dagens dårlige studiefinasieringsordning er det
så mange som 58 prosent av studentene ved norske universiteter
som allerede har lønnet arbeid ved siden av studiene".
Humanisten:
- Total omlegging nødvendig
- En radikal endring er en total omlegging av studieåret.
Personlig skulle jeg gjerne sett at vi i Norge innførte
"trimester"-system, sier HF-dekan Petter Aaslestad.
- Trimesterordningen har den fordel at det er både forsker-
og studentvennlig. Lærerne vil få intensivert sin
undervisning gjennom to trimestre, for deretter å forske
uforstyrret i ett. Blant annet i Nederland har man positive erfaringer
med overgangen til trimestersystem. Jeg er skuffet over at ikke
Mjøsutvalget tok tak i denne problemstillingen, sier HF-dekanen.
Aaslestad mener at problemet med dagens system ikke er antallet
forelesningstimer i seg selv, men at studentene ikke blir aktivisert
nok. Studentene kan faktisk gå helt frem til cand.mag.-
graden uten å måtte åpne munnen, påpeker
Aaslestad.
Av Tore Oksholen
Illustrasjon: Elin Horn
|