Endring av karaktersystemet
Enkle karakter-koder gjør ikke Europa mer transparent
og mobilt, mener Tore R. Jørgensen.
NTNU har vedtatt å gå over til et karaktersystem
med bokstaver. Referansen er det europeiske ECTS. USA var tilsvarende
referanse for etableringen av ECTS. Målet er å få
et enkelt, transparent karaktersystem og derved oppnå bedre
mobilitet innen høyere utdanning og blant akademikere i
Europa, slik som i USA.
Karakterer skal være en enkel kode for å gi effektiv
informasjon fra de som gir karakterene til de som skal tolke hva
de betyr. Endringer i karaktersystemet koster tid og krever innsikt
fra mange aktører: lærere, studenter, administrasjoner
og ikke minst brukerne - de som har et eller annet motiv for å
tolke hva karakterene betyr ved tilsettinger, overgang fra et
universitet til et annet og lignende. Utbyttet av å skifte
karaktersystem bør stå i forhold til kostnadene.
USA er originalmodellen, og det er i alle fall interessant å
se på hvordan karaktersystemet fungerer der. Bokstavkarakterene
er kun ett av flere element som vurderes av brukerne. De andre
elementene er i hovedsak:
- Det generelle faglige renommeet til det universitetet som
har gitt karakterene.
- Hvilke arbeidsformer studentene trenes i ved det aktuelle
universitetet.
- Fagprofilen på fagene.
- Personlige referanser til faglærere.
I realiteten er det komplisert å håndtere mobilitet
i USA. Søkere vurderes derfor av fagkyndige, slik som vi
gjør her med det någjeldende karaktersystemet i ulike
land i Europa. Det er verken slik at en A er en A, eller at fag
automatisk kan tas med fra et universitet til et annet. Dessuten
er tradisjonen at man tar en grad ved ett universitet, ikke samler
fag fra flere universitet. Det verdsettes at folk har ulik utdanningsprofil.
Målet er ikke å gjøre alle like, eller alt
likt. Mobiliteten har andre årsaker enn enkel ABC.
Karakterer i USA gis dessuten ut fra andre kriterier enn i Norge.
Eksamen teller mindre, og den omstendelige prosessen med sensorer
og klagebehandling er lite utbredt. Karakterer på skriftlige
arbeider utenom eksamen (studenter skriver mer enn her), og muntlige
faglige bidrag i undervisningen, teller like mye. Oppfatningen
er verken at karakterene kan bli helt "rettferdige"
eller at de nærmest er livsviktige, slik de nærmest
er i følge norsk tradisjon for karakterfastsettelsen, en
tradisjon som går tilbake til den tid da søkere til
embeter ble rangert ut fra deres karakterer på embetsmannsskolen
(universitetet). Da hadde det en mening å få helt
"rettferdig" karakter.
Hvordan kan det ha seg at noen i Europa tror at man ved enkle
koder (karakterer) kan gjøre Europa transparent og mobilt?
Forstå det den som kan. Den eneste grunnen jeg kan se, er
at man i Europa har en tradisjon for å ville definere noe
som det "rette", i motsetning til USAs aksept for mangfold.
Forenkling av karaktersystemet som virkemiddel for å gjøre
norsk og europeisk utdanning transparent har som naturlig konsekvens
at man må arbeide for en tilsvarende harmonisering av fagenes
innhold, universitetenes sosiale forming, kulturelle tilpassinger
og lignende. Det kan man sikkert få til - etter modell fra
Sovjetimperiet, men vil det være ønskelig? Skal vi
for øvrig følge fransk, tysk eller engelsk tradisjon?
Dersom NTNU og Norge skal forsvare kostnadene ved en endring
i karaktersystemet bør det følges av
- en endring i hva som legges til grunn for å fastsette
karakterene,
- en reduksjon av sensorordningen, og
- fjerning av den omfattende klagebehandlingen.
Den reduksjon i administrativt arbeid med å vurdere faglige
til- og innpassinger i form av enkel sammenligning av bokstaver,
kan i alle fall ikke forsvare kostnadene.
NTNU bør forøvrig endre lapsusen ved at NG skal
bety Nokså Godt. I enkel form kan det hete Noe Godt. Det
er en moderne utgave av den gamle formen Nogenlunde Godt/Tilfredsstillende.
Da kan vi slippe at brukere forvirres.
Tore R. Jørgensen
|