Hovedfagsoppgaver og åndsrettigheter
Behov for klarere regler om rettigheter til hovedfagsoppgaver,
mener Per Carlsen.
Dette er et tema som jevnlig dukker opp og blir hett debattert
blandt vitenskapelige ansatte. NTNUs reglementet ser jo ut til
automatisk å gi alle rettighetene til innholdet av hovedfagsoppgaver
til den student som arbeidet på prosjektet. Men, hvor i
reglementet etablerer man og tar hensyn til rettighetene til veileders
åndsprodukter?
Muligens er praksis og forhold forskjellige innen de enkelte
fagområdene ved NTNU. Jeg vil derfor bare gi uttrykk for
mine synspunkter vedrørende forholdene innen mitt eget
fagområde, dvs de eksperimentelle naturvitenskapelige disiplinene.
Erfaringsmessig er det uhyre sjelden at hovedfagsstudenter, eller
dr. studenter for den saks skyld, selv utformer deres prosjekter.
Personlig har jeg ennå til gode å møde en student
som på egen hånd har presentert en egen idé
og utviklet en forskningsplan for et hovedfagsprosjekt. Det er
ikke fordi vi har dårlige studenter. Kvaliteten på
våre hovedfagsstudenter innen kjemi er meget tilfredsstillende.
Det er normalt at vordende hovedfagsstudenter "shop around"
blandt de prosjektforslag som blir presentert av de vitenskapelige
ansatte.
Å utvikle et forskningprosjekt, f.eks. en hovedfagsoppgave,
er en intellektuell og kreativ prosess, som også krever
insikt og erfaring. En normalt god, men uerfaren student vil naturligvis
ha meget små muligheter for å kunne klare en slik
oppgave. Jeg vil derfor påstå at hovedfagsprosjektene
i de aller fleste tilfellene IKKE kan være studentens rettmessige
intellektuelle eiendom. Disse rettigheter må nødvendigvis
tilhøre den intellektuelle og praktiske opphavsmann, som
normalt er den vitenskapelige veileder.
Mener man virkelig at det vitenskapelige personale har plikt
til å forsyne hovedfagssystemet med ideer og prosjektforslag,
for så når en student har arbeidet på prosjektet,
å miste alle rettigheter til egne åndsprodukter? Studentenes
innsats består jo ofte i å utføre det praktiske
arbeid, som en laborant for den saks skyld kunne utføre
like bra. En dypere intellektuell forståelse og insikt utvikler
seg erfaringsmessig først sent i prosjektperioden.
Dersom prosjektet som hovedfagsstudenten rapporterer i sin avhandling
(og derfor automatisk tilskrives eiendomsrett til), fører
til et verdifullt patent eller Nobelprisen, står da vår
amanuensis eller professor med skjegget et vist sted? Det argument
man da alltid hører, er at i et slikt tilfelle ville man
komme til en avtale. Ville man virkelig det? Dersom samme amanuensis
eller professor hadde benyttet en laborant til det eksperimentelle
arbeidet, ville han ha hatt alle rettighetene.
I UA-artikkelen nevnes det at: "Veileder skal hjelpe studenten
i å realisere sitt (studentens) prosjekt.(?) Det betyr ikke
at veileder kan overta hele prosjektet. En ansatt skal naturligvis
ikke bemektige seg en students arbeid." La meg vende resonnementet.
Skal studenten da overta hele veileders prosjekt? Hvor stor del
av resultatene i studentens avhandling er reelt den vitenskapelige
ansattes arbeid?
Hovedfagstudentene bekrefter, med deres underskrift i avhandlingene,
at deres hovedfagsoppgave er utført i henhold til NTNUs
reglement. Hvis dette er ensbetydende med at oppgavene er baserte
på studentenes egne ideer og er utført selvstendig,
så vil dette i praksis og i de aller fleste tilfeller være
en sannhet med store modifikasjoner. I artikkelen i UA er en av
avsnittsoverskriftene Juks? Javel, men hvor jukses det?
Universitetsloven er sannsynligvis på dette punkt langt
på vei overmoden for revisjon. En løsning ville være
at det åpent inngås særavtaler som klart etablerer
hvilke bidrag til prosjektoppgaven som kommer fra henholdsvis
studenten og veileder. Det skulle ikke være nødvendig
for en veileder å tiltvinge seg retten til for eksempel
å være førsteforfatter til egne åndsprodukter.
Det er jo også interessant å observere at det synes
å være lite opposisjon mot å overlate rettighetene
til innholdet i hovedfagsoppgaver i forbindelse med eksterne prosjekter
til industripartnere, Sintef osv. Næringslivet vil naturligvis
sikre seg sine rettigheter. Derfor er det normalt med avtaler
som etablerer eiendomsrett til resultatene og båndlegger
bruken av disse.
Jeg finner det forøvrig ubegripelig at instituttsturer
Rolf Ingvaldsen synes å ha store vanskeligheter med å
forstå at hans vitenskapelige ansatte også nødvendigvis
må ha (ånds)rettigheter.
Per Carlsen, Professor i kjemi
|