Y-philes
Professor Martin Ystenes er opphavsmannen til «Sprøytvarsleren»
- dedikert systematisk forfølgelse av kvasi-journalistikk
innen forskning og vitenskap. Men hva er god vitenskapsjournalistikk?
Martin Ystenes
Under vignetten «Y-philes» vil professor
Ystenes ta opp tema relatert til disse spørsmålene.
Realfagbygg? Hvilket realfagbygg?
Ta en tur til Realfagbyggets østfasade. Slett alt du
vet om huset fra hjernen din og gå inn. Så stiller
du deg følgende spørsmål: Hva slags hus er
dette?
Det er etisk tvilsomt å slette kunnskap fra hjernen, så
la det være et tanke-eksperiment. Men svar meg ærlig:
Finnes det i det hele tatt noe som forteller hva det er? Finnes
det i det hele tatt noe som helst ved bygget, som kan inspirere
besøkende til å tenke at realfag er spennende og
kan være morsomt å studere? Finnes det i hele tatt
noe som helst ved bygget som forteller noe som helst om at arkitektene
har hatt noe som helst av visjoner i den retningen?
Bygget kunne vært et hvilket som helst kontorbygg. Noen
studentlaboratorier er synlige fra de øverste gallerietasjene.
Fra en av sidegangene kan man sågar se rett inn hvor studentene
søler lut og knuser glass. Men alt dette er grunnfagslaboratorier
på aller laveste nivå. Ikke et eneste sted kan man
se forskning. Dvs., man ser forskerne sitte og skrive og titte
i datamaskiner. Man ser dem når alt går på tverke,
og de kanskje prøver å koble ut frustrasjonen med
å lese VG på nett eller sende e-post til en venn.
I stedet for å få inspirerende blikk inn i vitenskapens
verden, blir vi offentlige kikkere. Jeg klarer ikke å forestille
meg hvilke visjoner som ligger bak. Sannsynligvis har det ikke
vært noen.
Heller ikke kunsten gir noen hjelp. Utsmykningen er en rett kunstnere
har tilkjempet seg, en kulturbevilgning over forskningsbudsjett.
Realfagbygget var en mulighet til å forbedre CVen. Ser noen
noe som tyder på noe annet? Har Nesjars «dingser»noe
som helt med realfag å gjøre? Eneste må være
som en dirrende moralsk pekefinger mot tidligere tiders neonlysreklame,
og med en høytidelig skolemesters mekring om hvor trist
alt blir hvis teknologene får bestemme. De som ikke er teknologer
har dermed ikke engang noe å bli indignert over. Biologene
finner absolutt ingen ting som peker på at de er her, bortsett
fra død bambus. Jeg vet at arkitektene har hatt som visjon
å vise fram mest mulig byggteknologi, og det har de lykkes
med. Men byggfakultetet er et annet sted.
Det finnes ett unntak, «gullfiskbollen»utenfor kantina
utnytter optikkens lover på en spennende måte. Kanskje
det er derfor den er så bortgjemt, fordi den med sin relevans
ikke er kulturistisk nok? Noen vil kanskje se røntgendiffraktogram
i de hvite dottene på glassveggene, men de fleste vil bare
se uvaskede vinduer, snø vinterstid, eller en skjermbeskytter
fra Microsoft. Og selv de som ser et røntgendiffraktogram,
ser ingen ting utover dette. Kommer det en skoleklasse på
besøk, kan jeg si at «Her er et røntgendiffraktogram»,
men noe lenger kommer jeg ikke.
I Europasenteret i Berlin finnes en klokke laget av glass og
rennende gult vann. Her står folk i timevis for å
observere den spennende logikken, matematikken og fysikken. På
Blindern henger en kjempestor Focaults pendel. I Vitensenteret
finnes mange ideer til ytterst spennende prosjekter for visjonære
som hadde noen millioner til rådighet. I Nordenfjeldske
Kunstindustrimuseum har studenter laget en spennende utstilling
over teknologiens estetikk. Før Realfagbygget var det en
glassdekorasjon på trappa ned til Kjemi Sydfløy som
viste hydrogenspekteret og Rydbergs formel.
Kunst - utsmykning og arkitektur - skal skape refleksjon. Min
refleksjon er følgende: Er virkelig norske arkitekt- og
kunstnermiljø så støvtørket for kreativitet
at de ikke klarer å finne på en eneste ting som viser
besøkende at dette er et realfagbygg?
Jeg håper inderlig, absolutt inderlig, at Realfagbygget
vokser med oppgaven. Når arkitektene nå har fått
vist fram hvor vakkert bygget er under urealistiske betingelser,
så kan man kanskje begynne å føle seg fram.
Da kan andre med visjoner overta. Råbygget står der.
|