Studenter - som «folk flest»?
Ifølge en ny doktoravhandling er den moderne student
som «folk flest». Dermed er myten om studenten som
en fattig hybelboer, men glad og fristilt, intellektuell dagdriver,
knust. Eller?
«Hvis
jeg skal sette frihet opp mot trygghet, vil jeg
sette frihet som viktigst studiemessig.»
(Tormod Sund)
Margrethe Vaage er hovedfagstudent i filmvitenskap,
og Tormod Sund i sosialantropologi. Ifølge undersøkelsen
blant studentene «henger de litt etter» i utviklingen.
De oppfatter seg ikke som folk flest, setter frihet foran trygghet,
og er både sosiale og samfunnsengasjerte. Dette er atypisk
for den moderne student.
Halvparten av studentene bor i dag i leiligheter eller hus, gjerne
med samboere. Fire femdeler av studentene mener at studenter bør
leve som «folk flest» heller enn å leve sparsommelig.
Dagens studenter er langt mer opptatt av sosialt samvær,
å holde kroppen sin i form, uteliv og underholdning enn
av «uegennyttige» organisasjonsaktiviteter og samfunnspolitisk
arbeid. Dette forteller doktoravhandlingen til Tove Steen-Olsen
ved Norsk voksenpedagogisk forskningsinstitutt i Trondheim oss.
Er det sant? Gjelder det for eksempel for hovedfagstudentene Margrethe
Bruun Vaage (M) og Tormod Sund (T)? Er de moderne studenter? De
har begge flere års studenterfaring fra de åpne grunnfagstudiene
på Dragvoll.
«De frie studiene forutsetter
at du
har det ålreit.»
(Margrethe Bruun Vaage)
Som «folk flest»?
UA: Betrakter dere dere selv som «folk flest»?
M: Jeg opplever ikke det. Jeg tror at når jeg er ferdig
med å studere, så må jeg leve som «folk
flest». Det innebærer at jeg må ha meg en jobb
og tjene penger og dermed må jeg innordne meg i en velstrukturert
hverdag. Det gruer jeg meg til.
T: Jeg mener jeg lever annerledes enn «folk flest».
Som student har jeg en frihet som ikke gjelder for andre folk.
UA: Hva består denne friheten i?
M: Det å kunne lære hele tida. Jeg kan følge
impulsene mine, og det er ingen som styrer meg i min læring.
Jeg bestemmer selv hva jeg skal lese, lære og fordype meg
i. Det vil jeg få mindre mulighet til senere.
UA: Lever dere som «folk flest» når det gjelder
levestandard, eller er dere studenter med dårlig råd
og dermed i en annen kategori enn «folk flest»?
T: Jeg opplever meg ikke som fattig. Men jeg prioriterer annerledes
enn «folk flest», vil jeg tro. Jeg har verken bil
eller varme i badegulvet.
M: Vi har ikke behov for så mye økonomisk kapital.
Vi har desto mer kulturell kapital. Dermed ikke sagt at vi som
studenter hører til en fattig utgruppe i samfunnet. Småbarnsforeldre
og unge som skal etablere seg, har kanskje mindre råd enn
oss.
Politisk eller sosial?
UA: Er det viktigere for dere å være i et sosialt
fellesskap og å være med på uteliv og underholdning,
enn å være samfunnsengasjert og politisk aktiv?
T: Må du sette det opp mot hverandre? Jeg er for eksempel
ikke aktiv i noen politisk organisasjon, men jeg er aktivt med
i kulturlivet. Dessuten er jeg samfunnsengasjert gjennom faget
mitt. Jeg skal skrive en hovedoppgave om Baskerland, hvor jeg
kommer til å være normativ i forhold til konflikten
der. Kanskje jeg i form av kronikker eller andre artikler kan
uttrykke mitt engasjement mer eksplisitt ved en senere anledning.
M: Mange i min omgangskrets er aktive i organisasjonsarbeid,
men selv er jeg ikke aktivt med i noen organisasjon. Det vil ikke
si at jeg ikke er samfunnsengasjert. Myten om den slappe studenten
som bare fester, er feil. Vårt engasjement kommer kanskje
ikke så eksplisitt til syne nå,vi diskuterer mye og
vi kan ta standpunkt og kanskje senere uttrykke oss mer tydelig
i en samfunnsdebatt.
Frihet versus trygghet
UA: Dere går på et studium hvor dere har mye frihet.
Dette fører til at dere har mindre trygghet og studietrivsel
sammenlignet med andre typer studier - i hvert fall ifølge
avhandlingen om den moderne student. Ofrer dere tryggheten for
friheten?
M: Jeg tenker mer på trygghet nå i slutten av studiet,
enn tidligere. Når jeg ser tilbake, tenker jeg at det ville
ha vært bra med litt mer trygghet. Men jeg tenker likevel
at frihet er viktigst.
UA: Har det vært tungt å studere uten nær oppfølging
og uten et obligatorisk og forpliktende studieopplegg?
M: Jeg hadde ikke taklet et profesjonsrettet studium med tett
oppfølging og obligatorisk oppmøte og innleveringer.
Jeg må bruke tid på å strukturere meg og til
å velge ut det jeg vil lese og fordype meg i. Det vokser
jeg på. Men det er klart at det har vært noen perioder
i løpet av studietiden - kanskje særlig når
jeg har hatt problemer med noe personlig - hvor det hadde vært
fint om noen hadde fulgt meg opp.
Jeg tror grunnen til at det var flere som brøt studiene
sine på de åpne, store grunnfagene, kommer av at hvis
man først er nede på det personlige plan, så
skal det mye til å motivere seg til å lese. På
et studium med plan og struktur kan man lettere følge studiet
selv om en har et par dårlige måneder. De frie studiene
forutsetter at du har det ålreit.
T: Hvis jeg skal sette frihet opp mot trygghet, vil jeg sette
frihet som viktigst studiemessig. Jeg har mange forskjellige interesser
og har tatt flere forskjellige typer fag. Dette gir rom for kreativitet
samtidig som det har gitt meg en fin modningsprosess. Jeg har
tatt ansvar for egen utvikling. Det å gjøre ting
selv, tenke selv og fullføre et hovedfag, er en utdanning
bare det.
På den annen side er det klart at går man fra grunnfag
til grunnfag slik man gjør i begynnelsen av et universitetsstudium,
så vil man hele tiden måtte forholde seg til nye mennesker
og vinke farvel til dem du nesten ble kjent med i løpet
av ett år. I et profesjonsstudium vil man få en klassefølelse
og ha en større tilhørighet til de man tar fag med.
Derfor er det vanskelig å skaffe seg venner på faget
før du kommer til hovedfag. De fleste av mine venner har
jeg fått fordi jeg har vært på Samfundet og
fordi jeg har hatt en sosial fritid.
M: Kanskje det er slik at på Gløshaugen og høgskolene
vil man få en vennekrets på skolen, mens man på
de frie studiene må skaffe seg en vennekrets i det sosiale
livet på fritiden.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: KENNETH AAR
|