Ledelsen
har ordet
Mjøsutvalget og universitetenes rolle
Mjøsutvalgets innstilling «Frihet med ansvar»
starter med et innledningskapittel «Til kunnskapens pris
- verdier og perspektiver». Dette er det lett å haste
forbi på jakt etter de konkrete forslag hvor man kan markere
enighet eller uenighet. Vi lever i en verden med et mangfold av
aktører, holdninger og meninger, og vi har fått en
utredning med mange nye ideer og forslag. For å forholde
oss til dette, må vi ha en visjon, en hovedidé om
universitetenes og høgskolenes rolle i det fremtidige samfunn.
Den debatt vi har hatt hittil, har vært mye preget av de
smalere perspektiver, som for eksempel lengde og innhold av et
hovedfagsstudium.
Et innledningskapittel om kunnskap, verdier og perspektiver er
derfor på sin plass. Det burde gi en retning og et helhetsperspektiv
som de ulike forslag kunne relateres til. Utvalget lykkes bare
delvis i dette. På samme måte som i vår egen
strategiplan, pekes det på de utfordringer vi står
overfor med masseutdanning, internasjonalisering, livslang læring,
markedsorientering og krav til å vise nyttige resultater.
Fremstillingen av disse temaene er mer oppsummerende og diskuterende
enn konkluderende. Det kunne vært spennende om et så
bredt utvalg kunne vært klarere på hva universitetenes
spesifikke rolle bør være i det mylder av aktører
og tilbud vi vil få i tiden fremover.
Mest presist og integrerende er utvalget i drøftingene
av universitetenes rolle i kunnskapsutviklingen. La meg ta to
sitater: «I det moderne samfunn er vitenskapen sentral som
grunnlag for vår forståelse av oss selv, av naturen,
av samfunnet» og «Tanken om universitetet som institusjon
og akademisk fellesskap understreker at kunnskap fra ulike fag
og disipliner inngår i et større og felles kunnskapsunivers
som overgriper det enkelte fag, og bidrar til å utvide dets
referanseramme». Videre pekes det på at vitenskapelig
kunnskap ikke er ferdig fasttømret lærestoff, men
er under stadig utvikling og krever derfor et samfunn av aktive,
selvstendige og kritisk reflekterende borgere. Med et slikt perspektiv
på universitetenes oppgave er det ikke vanskelig å
forene kravene om «nyttig» forskning og utdanning
med ønsket om «fri» forskning og utdanning,
eller de krav som profesjonsutdanningene stiller om kunnskap som
basis for kompetent yrkesutøvelse og de krav de allmennvitenskapelige
studier om dyp disiplinkunnskap. Vi er alle forpliktet av kunnskap
som ideal, og som grunnlag for det moderne samfunn og for et fungerende
demokrati. Om man fordyper seg i et langt hovedfag eller oppøver
dyktighet i teknologiområdet, så må kravet til
utdanning som et dannelsesprosjekt være det samme. Alle
må vi løfte blikket utover det umiddelbart nyttige
i disiplin eller profesjon. Ved et universitet er det mulig å
realisere dette idealet. Det krever bevissthet om egen rolle,
det krever felles forståelse av vår spesielle samfunnsoppgave,
og det kreves styrke i å gjennomføre den
|