I glasshuset
De sitter i glassbygningene
på Dragvoll, og noen av dem
kaster av og til stein.
Humboldt
I enhver norsk universitetsdebatt kommer Humboldt
på banen, og vi blir minnet om ideologien bak etableringen
av universitetet i Berlin i 1810. Humboldt skaper gode assosiasjoner
til kontemplativ ro, den gode samtalen, mykt gress, grønn
eføy og murstein. Han er blitt en evig markør
av gullalder og grunnforskning.
Historikere elsker vanligvis å punktere
denne formen for nostalgi. Men Humboldt har vært resistent
mot historikerne, kanskje fordi historikerne har nostalgiske
behov, de også. Rune Slagstad unngår for eksempel
behendig kritiske vurderinger i sitt anti-Mjøs essay,
denne lærde rapsodien av politikk og professorer, av Humboldt,
historie og hovedfaget.
Forskningsbasert undervisning har vært ett
av universitetsdebattenes mest brukte formularer. Ofte utlegges
det nokså banalt som en rettighet eller plikt til både
forskning og undervisning, eller som en kulturell betingelse
for høyere utdanning. Universitetsstudenter blir best,
tror vi, når de studerer i et miljø som også
bedriver vitenskap.
Kanskje er det formularpreget som gjør
at mange universitetsansatte snakker om undervisning som en
belastning, mens forskning blir en rettighet. Man tar utgangspunkt
i et enkelt timeregnskap der tid brukt på det ene blir
mindre tid til det andre. Mange opplever nok også at undervisningen
tar mer tid og krefter enn den formelt sett skal gjøre,
slik at forskningen blir en drøm.
Dersom «Humboldt» skal bli noe annet
enn nostalgisk besvergelse, er det viktig at vi reflekterer
mer og bedre over hvorfor det er viktig å kombinere forskning
og undervisning. Etter hvert som høyskolene også
har forskningsbasert undervisning, blir det på papiret
lite igjen av forskjellen mellom de to formene for høyere
utdanning. I hvert fall dersom vi fortsetter å si at det
viktigste poenget med forskningsbasert undervisning er at undervisningen
dermed blir faglig oppdatert. For det er jo ikke helt sant,
i hvert fall ikke alltid.
Kanskje skal vi snu på flisa og i stedet
snakke om undervisningsbasert forskning. Det er en måte
å markere at undervisning også er viktig for forskningen.
Denne betydningen av undervisning blir kanskje tydeligst når
vi ser på virksomheten ved forskningsinstituttene. Her
møter vi prosjektverkstedene der forskerne går
fra den ene spesialiserte undersøkelsen til det neste,
men klager over mangel på tid til faglig oppdatering og
syntese.
Heri ligger en sentral side ved universitetstankens
kopling mellom undervisning og forskning. Forelesninger og veiledning
er et press til å være faglig oppdatert, til å
opprettholde faglig bredde og til - innimellom - å sette
egen forskning inn i en brede sammenheng. På universitetene
representerer undervisning den kanskje viktigste drivkraften
bak kunnskapsakkumulasjon og faglige ryddeaksjoner. Dette gjør
undervisning til et helt nødvendig gode for vitenskapen.
Kanskje bør vi vitenskapelig ansatte bli
flinkere til å si at studenter er viktige for vårt
faglige miljø og vårt faglige engasjement. De gir
en anledning til å undersøke verden sammen med
andre nysgjerrige. Dermed kan vi si «Humboldt» med
bedre samvittighet og kanskje også med mindre hang til
nostalgi.
Knut H. Sørensen