Avgangsutstillingen 1999:
Vel overstått
I det ene rommet stirrer to karatekvinner mot deg. Fra to
skjermer som henger ned fra taket, slår de karateslag ut i
lufta til lokkende toner av moderne middelaldermusikk.
Et annet rom er fylt opp av et hvitt, sterilt lys og en grådig
lyd av noen som slikker.
Fjerdeårsstudentene ved Kunstakademiet i Trondheim
avsluttet denne uka «Avgangsutstillingen 1999». Rundt
to tusen besøkende har i løpet av fjorten dager vært
innom Trondheim Kunstmuseum for å oppleve de 20
avgangsstudentenes verk. Mange skoleklasser og ungdommer har latt
seg lokke av studentenes utstrakte bruk av moderne teknikker som
lyd, video og foto. I august skal utstillingen videre til
Sollentuna hvor de skal stille ut sammen med avgangsklassen ved
Den Kungliga Högskolan i Stockholm.
Hysterisk og hverdagslig
Anne Helen Robberstad (29) og Johanna Lundin (27) har fått
mange reaksjoner på sine bidrag. Anne Helen med sin
videoinstallasjon «hah» og Johanna med sin
lydinstallasjon «Slicka lagom». Anne Helen har brukt
tre-fire måneder på sin installasjon med
karatekvinnene. Det er første gang hun har tatt steget over
til å bruke andre enn seg selv i sine videoer. ? Å
bruke andre innebærer et stort ansvar, mener hun.
Karatekvinnene har røde negler, rødt belte, røde
munner og følger deg med blikket. Ikke alle tør gå
ut på det hvite gulvet mellom dem.
- Da en skoleklasse var her, begynte noen av elevene å ta
etter bevegelsene til de to; de slo ut i lufta og sa «hah».
Det er artig når kunsten engasjerer, sier Anne Helen.
Johanna fra Uppsala i Sverige skulle egentlig bli interiørarkitekt,
men endte opp med fire år ved Kunstakademiet i Trondheim.
Hun har valgt å presentere essensen av sitt arbeid i disse årene
med lyden av en slikkende hund. Helt konkret er det et utdrag av
et langt opptak av Anne Helens hund (Robby) som slikker i seg
skinkeost, men akkurat det er ikke så interessant, mener
Johanna. Hun er mer opptatt av hvilke følelser publikum får
i møte med lyden og rommet.
Bevisst refleksjon
- Lyden er både hysterisk og hverdagslig. Den kan
symbolisere menneskenes behov for å tilfredsstille eller
behovet for å vaske seg ren, antyder Johanna.
Både Anne Helen og Johanna synes det har vært bra at
ikke studentene ved kunstakademiet har vært fastlåst
innenfor én teknikk, men er blitt oppmuntret til å
tenke på hvilke teknikker som passer til den ideen de måtte
ha. De roser dessuten skolen for å ha gitt studentene et
selvstendig ansvar for sin egen læring og utvikling.
Instituttstyrer ved Kunstakademiet i Trondheim, professor Jeremy
Welsh, synes årets avgangsstudenter nå har avsluttet
en profesjonell utstilling med høy standard.
- Studentene har ikke bare prøvd å være kule
og hippe i sine uttrykk. Mange av arbeidene inneholder nemlig en
bevisst refleksjon over sin egen tid, samt dagens tilstand innen
billedkunsten.
- Denne klassen går jo over fra å være
kunststudenter til kunstnere ved avslutningen av et tusenår,
og på mange måter har de trukket sammen ulike tråder
i kunsthistorien med denne utstillingen, sier Welsh.
Han synes ellers at utstillingen speiler Kunstakademiet i
Trondheims satsing på ny teknologi og maleri og deres forsøk
på å opprettholde en dialog mellom det tradisjonelle
og det eksperimentelle. TEKST:
NORA SITTER |