|
Teknologiens trynefaktor
De har forelsket seg i krasj-prøver og lytter til syngende
fjell fra Svalbard. Teknologi er nemlig også estetikk.
Tekniske duppedingser, krasjprøver, u-båter, gamle
maskiner og måleinstrument er hentet fram fra Gløshaugens
mange laber, låste skap og mørke kjellere. Nå
skal de fram i lyset, nærmere bestemt på utstilling
på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Arkitektstudentene Siri Strømme Johansen,Gudmund
Stenseth, Kaja Tiltnes og Mari Færvaag tenker kun
trynefaktor. (Martin Baggerud var borte når bildet ble tatt).
Fem arkitektstudenter har flydd omkring og plukket ut instrumentelle
gjenstander, tatt dem bort fra deres hjemstedsinstitutter - enten
vekk fra sin daglige brukskontekst eller fra for lengst glemte
avkroker. I anledning åpningen av Realfagbygget skal teknologi
og maskiner stilles ut som estetiske objekter.
Trynefaktoren
I motsetning til teknologene på Gløshaugen, har
arkitektstudentene lagt funksjon og bruksverdi til side og kun
gått etter trynefaktor. Tatt fram det som er pent å
se på
- Noen objekter appellerer fordi de har en fin form, en farge
eller rett og slett fordi det har et morsomt «fjes».
Noen appellerer til oss fordi de beveger seg, sier Kaja Tiltnes.
Hun påpeker at objektene må vekke en eller annen slags
reaksjon for å komme med på utstillingen.
- Vi tar objekter ut av kjelleren og setter dem inn i en ny setting.
Det er som å se tingen på en ny måte, sier Tiltnes.
Hun viser fram bilder av en forstørret kretskortplate.
Formen, gjentakelsen av de små duppedingsene og de grønne
og blå fargene, slår tilskueren umiddelbart som vakkert.
- Vi har fått frie tøyler og har selv valgt ut hva
som skal stilles ut. I stedet for å vektlegge maskiner eller
gjenstander som har vært banebrytende innen forskningsmiljøer,
har vi gått etter estetisk appell. Vi bryr oss ingenting
om funksjonen gjenstanden har hatt, sier Siri Strømme Johansen.
Hun og Kaja Tiltnes går i 3 klasse på arkitekt.
Kick på krasjprøver
Studentene har i løpet av prosjektet forelsket seg - i
krasjprøver; korte aluminiumssøyler som har blitt
utsatt for støt. Prosjektgruppa kaller dem gjerne «hefalumper».
- De er visuelt nydelige. Vi har blitt glade i dem blant annet
fordi de er så «scannogene». De lar seg scanne
som de er og gir flotte grafiske bilder, sier Strømme Johansen.
Veggen på Skansevakta, der de jobber, er dekorert med bilder
fra krasjprøvene. Én av prøvene pryder også
plakaten og forsiden på utstillingskatalogen. En annen gir
assosiasjoner til Donald Duck.
Foruten aluminiumsprøvene, har studentene blant annet
fått tak i en u-båt, en vannturbin, en rekke propeller,
måleinstrumenter, sinus-cosinus-generator og et «Syngende
fjell fra Svalbard». Sistnevnte objekt er en lydsetting
fra seismiske målinger på Svalbard, hvor fjellet blir
lest som musikk. De fem arkitektstudentene har noen favoritter.
I tillegg har de omtanke for enkelte ting.
- Det er litt søtt at det finnes ting som aldri ble til
noe. Nå får de endelig muligheten til å vise
seg fram, sier Strømme Johansen. Hun tenker på ett
av objektene som har ordlyden: «Strømkilde, kjøpt:
1970, knapt brukt».
Estetiske erfaringer
Prosjektgruppa har intervjuet 100 studenter om teknologi som
estetikk. Noen svar er riktig gode, de fleste er fine og artige
å lese, men overraskende mange mener at teknologi ikke har
noe med estetikk å gjøre. Det er uforståelig
for arkitektstudentene.
- De er litt underlig at de ikke umiddelbart kobler teknikk med
estetikk, de fleste må jo skjønne at for eksempel
designen på mobiltelefonen er viktig. Ethvert objekt har
en form, et uttrykk som kan gi en estetisk opplevelse. I tillegg
vil repetisjoner av det samme objektet være et estetisk
virkemiddel, sier Kaja Tiltnes. Hun trekker fram at de kommer
til å dekorere en hel vegg med propeller.
- Også utregningene, tankene som er i hodene, selve ideen
om å få tall og utregninger til å fungere, kan
være estetisk etter Tiltnes mening. Hun håper publikum
vil kunne få en estetisk erfaring som gjør at de
ser objektene i et nytt lys. Selv har hun og Siri Strømme
Johansen fått et helt nytt blikk på den grå,
noe bortgjemte brua på Skansen. Modellen er nemlig mye tøffere
enn virkeligheten. Den er knall rød.
- Skal jeg gi russen en genial idé, må det være
å male Skansen bro rød slik den er ment å være,
tipser Strømme Johansen.
Arkitektstudentene gjennomfører prosjektet som et særkurs
i arkitektur. Med utstillingen som åpner 17. mai, følger
en katalog med bilder av objektene. De ønsker med dette
å lede publikum til å skue teknikk og maskiner på
en ny måte. La objektenes blotte form og framtreden åpne
opp for en estetisk erfaring. Det er publikums innstilling til
objektene - deres evne og villighet til å betrakte maskinene
som estetiske objekter - som er utfordringen. Så får
det være at en eller annen professor vil kunne supplere
med en lang redegjørelse for duppedingsens revolusjonerende
egenskaper innen vitenskapen.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: SISSEL MYKLEBUST
|