Replikk
Kathrine Skretting
Eksperter i team
«Eksperter i team vil
styrke sivilingeniør-utdanningen»
|
Noe av det mest interessante som finner sted av arbeid med nye
undervisningsformer på vårt universitet for tiden,
er Eksperter i team, det nye obligatoriske siv.ing.-emnet
som etter planen skal innføres i 8. semester i full skala
fra våren 2001. Tre fokus er sterkt medvirkende til å
gi faget et slikt nyskapende preg: tverrfaglighet, tilknytningen
til reelle problemstillinger og vekten på selve det å
arbeide i team. Her skal gruppedeltakerne, fire studenter fra
minst tre forskjellige studieretninger, virkelig i praksis lære
seg å dele kunnskap og behandle en problemstilling fra ulike
synsvinkler. Denne prosess-biten av kurset skal også evalueres.
25% av karakteren studentene oppnår i faget skal gis på
basis av deres bidrag i selve prosjektprosessen.
Blant annet derfor representerer Eksperter i team en ambisiøs
og dristig satsning, men også selve organiseringen byr på
utfordringer. Alle studentene i siv.ing-studiets 8. semester skal
gjennomføre dette emnet simultant, men også andre
grupper, som medisinstudentene, har meldt sin interesse for å
være med. Man har funnet en rasjonell måte å
organisere dette på ved at Ekspert-teamene inngår
i en landsby. Hver landsby er dannet rundt en overordnet
problemstilling, som 9 - 10 ulike studentgrupper arbeider med.
Landsbyene legges til studieretninger eller institutter, alt etter
som det passer best inn i strukturen på fakultetene. På
NTNU-siden har hver landsby en fagansvarlig landsbyprofessor å
støtte seg til, samt flere faglige veiledere og tre studentassistenter.
Den enkelte student har også en resursperson fra eget fagmiljø
som faglig kontakt. På den eksterne siden skal det helst
befinne seg en problemeier fra næringslivet, som også
inngår i landsbyens aktive kontaktnett.
Faget Eksperter i team legger stort ansvar på studentene.
Det er de som skal definere oppgaven, og som eksperter er det
de som styrer framdriften i sine prosjekter. Studentgruppen har
ansvar for å hente inn den hjelp de har bruk for i arbeidet
sitt. Vi aner konturene av en måte å lære på
som er ganske annerledes enn tradisjonell forelesningsbasert undervisning.
Mål og arbeidsmåter i Eksperter i team samsvarer
godt med mange av forslagene i utkastet til undervisningsstrategi
som nå er ute på høring.
At Eksperter i team vil kreve et løft av fagmiljøene
innen siv.ing.-utdanningen er åpenbart. Etter min mening
vil imidlertid Eksperter i team styrke sivilingeniørutdanningen.
Faget bringer inn nye og viktige elementer og legger til rette
for at studentene kan tilegne seg kompetanse som etterspørres
av de instanser vi utdanner for. Derfor er det viktig at de ambisiøse
målsettingene for Eksperter i team opprettholdes.
|