Kyemaire
Peter Emmanuel Kyemaire sitter for tida i et fengsel i Kampala,
Uganda. Han frykter for sin framtid. Den unge rwandesiske flyktningen
holdt seg lenge skjult i NTNU-professor Arnulf Kolstads kjeller,
i håp om at norske myndigheter til slutt ville tro på
at han kom fra Rwanda. Men myndighetene insisterte på at
Kyemaire er ugandisk statsborger. Til slutt ga han opp og meldte
seg for det norske politiet. Kyemaire ble satt på flyet
til Kampala, hvor han ble arrestert straks etter ankomst.
Professor Kolstad beskrev sin kamp for rwanderen i en kronikk
i Universitetsavisa i mars i fjor. Der omtaler han sitt faglige
engasjement for å gjodtgjøre overfor myndighetene
at Kyemaire snakket sant: Han er fra Rwanda, ikke Uganda. Professor
Kolstad involverte dialektforskere ved NTNU for å analysere
Kyemaires dialekt. Kolstad mener lydtestene ga tilstrekkelig bevis
på at mannen er av rwandisk opprinnelse. Men norske myndigheter
holdt på sitt.
Hutuen Peter Kyemaire flyktet til Norge for fem år siden.
Han forklarte til fremmedpolitiet at faren og broren hans var
drept av tutsiene og at han selv var blitt torturert før
han maktet å flykte. Kyemaire kom til Norge på et
falskt ugandisk pass. Dermed konkluderte norske myndigheter med
at mannen måtte være ugander. Dette er ugandiske myndigheter
åpenbart ikke enig i.
Professor Kolstad har engasjert seg sterkt i Peter Kyemaires
skjebne. Han har dessuten dratt veksler på sin kompetanse
og sine faglige forbindelser for å hindre at Kyemaire ender
i et ugandisk fengsel. I så måte blander han sitt
personlige og sitt faglige engasjement på en prisverdig
måte.
Frustrasjon
Ansatte og studenter ved Institutt for datateknikk
og informasjonsvitenskap er oppgitte. Instituttet har tidligere
vært delt mellom Lade og Gløshaugen, men skal nå
samles i fysikkbyggene. De mener imidlertid at lokalene er uegnede
for datastudenter. - Vi er maksimalt frustrerte, sier kontorsjef
Bård Kjos ved IDI.
Vi forutsetter at frustrasjonen bunner i realiteter,
og spør om behandlingen av IDI er i pakt med NTNUs ambisjon
om å bli ledende innen IKT-utdanning. Svaret er for øyeblikket
åpent.
|