Kronikk
Ingvald Sivertsen
er førsteamanuensis
i fransk språk,
og undervisningsleder
ved Romansk institutt.
Humaniora i Cyberspace?
Med utgangspunkt i erfaringer fra de humanistiske
fagmiljøene fremholder kronikkforfatteren at den store
utfordringen til såvel studenter som lærere er
å ta på alvor det behovet for pedagogisk nytenkning
som IKT skaper.
Internett
- en ressurs humanistene må ta i bruk.
Norge er et lite land, med spredt og liten befolkning,
få og små universiteter og relativt tallrike og
enda mindre høyskoler. Mange forandringer kan bli nødvendige
om universitetene våre skal beholde sin vitalitet og
sin posisjon i årene som kommer.
Det som skjer i USA, er oftest den beste indikasjon
på hva resten av verden kan vente seg. En rekke statlige
universiteter i midtre og nordvestlige USA har gått
sammen om å etablere et nytt amerikansk «Open
University», med et konsept som baserer seg utelukkende
på fjernundervisning. Hensikten er å tilby universitetsgrader
over internett til hele USA - og til resten av verden. Uansett
hvordan dette initiativet vil utvikle seg, er det god grunn
til å tro at alle de som av private eller yrkesmessige
grunner ønsker å studere via fjernundervisning,
etter hvert vil finne gode tilbud.
Det er fristende
å minne om et velkjent eksperiment der man utsatte
ei padde i et vannbad for en kraftig, men gradvis oppvarming
av vannet den oppholdt seg i. Det som skjedde, var at
skapningen stille og fredelig sovnet inn, og altså
omkom av overoppheting. Dyret oppfattet ikke de dramatiske
endringene, verken før det var for sent, eller
etterpå.
|
Mens regelen i forgangne år var at universitetsstudenter
«lå» i årevis ved sine universiteter,
opplever vi nå at flere og flere av universitetenes
regulære studenter er voksne mennesker med erfaring
fra yrkeslivet, som er innom for et nødvendig kompetansepåfyll.
Ved Universitetet i Oslo tilhører ca. 10 000 av de
ordinære studentene denne kategorien. Det er unødvendig
å bruke mange ord på å si at studier er
blitt en livslang prosess. Flere og flere er ute i arbeidslivet
uten å gå ut av sitt hus eller sin leilighet.
Flere og flere studerer uten å forlate hjem eller arbeidsplass.
Livsfarlig
Vi behøver ikke synes det er gledelig
at denne utviklingen finner sted. Men det er livsfarlig om
vi velger å se en annen vei, konstruerer vår egen
virkelighet og håper det hele skal gli over. Internett
representerer en radikal endring i rammebetingelsene for kommunikasjon
og spredning av kunnskap, og i dette ligger det opplagt en
fare for universitetene som institusjoner dersom de ikke vet
å tilpasse seg, og tar styringen på de områdene
der de i dag har kompetanse. Vi må for all del ikke
tro at vi som universitetsansatte i ro og mak kan sette oss
ned og diskutere om vi kanskje på litt sikt skal sørge
for å fremskaffe noen nettbaserte undervisningstilbud,
eller om vi skal forlange at studentene må komme til
oss. Det er neppe slik at de norske universitetene står
overfor et valg mellom å sikre seg nærstudenter
eller gi undervisningstilbud på nettet. Det er derimot
antagelig god grunn til å frykte for at de universitetene
som forsømmer seg når det gjelder å bygge
opp en solid kompetanse og en omfattende aktivitet innenfor
nettbasert undervisning, lett kan miste studenter og komme
til kort i et fremtidig kunnskapssamfunn.
Mitt første poeng er altså at mulighetene
for kunnskapsformidling, kunnskapssøking og kommunikasjon
er dramatisk forbedret i og med internett, og at IKT dermed
framstår som et kraftig verktøy i studiesituasjonen.
En fornuftig bruk av de enorme nettressursene vil kunne gi
studentene radikalt bedre muligheter enn de hadde tidligere
til å foreta egne valg når det gjelder nivå-
og tempodifferensiering, og faktisk også til å
kunne konferere med lærere, medstudenter og andre ressurspersoner
om spørsmål og problemer de har i studiearbeidet.
De fagmiljøene jeg kjenner best, har
utvilsomt en tradisjon for å forholde seg defensivt
og kritisk avventende til teknologiske nyvinninger. Det er
lett å minnes de ikke så få norske intellektuelle
som i sekstiårene bestemt motsatte seg å få
et fjernsynsapparat inn i stua. Vi kan godt sympatisere med
denne kulturelle eliten fra det forrige århundre, og
mene at dagens program- og kanalutvalg viser hvor rett de
hadde. Innerst inne vet vi likevel godt at det aldri har vært
mulig å stoppe den teknologiske utvikling med fredelige
midler, og at det derfor er desto mer nødvendig å
være med på å sørge for at nyvinningene
kan bli brukt til noe fornuftig.
Jeg er ikke sikker på at alvoret i situasjonen
er gått helt opp for oss. Det er fristende å minne
om etvelkjent eksperiment der man utsatte ei padde i et vannbad
for en kraftig, men gradvis oppvarming av vannet den oppholdt
seg i. Det som skjedde, var at skapningen stille og fredelig
sovnet inn, og altså omkom av overoppheting. Dyret oppfattet
ikke de dramatiske endringene, verken før det var for
sent, eller etterpå.
Poenget er selvfølgelig - formulert i
akademiske vendinger - at det kan være livsfarlig å
bli så opptatt av stimuli fra det vante nærmiljøet
at selv radikale endringer i livsbetingelsene får gå
hus forbi. Historien om den uheldige padda skulle samtidig
illustrere at nærhet til faren eller problemene ikke
nødvendigvis skjerper sansene eller fremmer klarsynet.
Det er for eksempel utmerket hvis det er slik
at man på HF nå er inne i en prosess der fagmiljøer
reflekterer over sin egen rolle, og så å si arbeider
med å definere sin egenart. Midt oppe i disse prosessene
er det imidlertid viktig at vi samtidig tar på alvor
dramatiske endringer i de ytre rammevilkårene, som får
konsekvenser uansett om man slumrer eller strides.
Deler vi paddas skjebne?
Leseren må gjerne innvende at jeg er så
påvirket av impulser fra nærmiljøet at
jeg ikke tar inn over meg den satsing som faktisk foregår
innenfor utvikling av teknologibasert undervisning ved NTNU
i dag. Ingenting ville være mer gledelig enn om en slik
kritikk skulle vise seg å være berettiget. Det
er for eksempel oppmuntrende å se at det i HF- fakultetets
strategiplan mot år 2010 slås fast at fakultetet
ønsker å bidra aktivt til å utvikle og
definere teknologibegrepet i NTNUs hovedprofil, og det produseres
i dag interaktive læreprogrammer og nettbaserte undervisningsopplegg
innenfor flere fagmiljøer på Dragvoll. Det ville
likevel etter min mening være å gå for langt
om vi ut fra dette slo fast at padda ikke var død forgjeves,
og at fagmiljøene altså var på høyde
med situasjonens krav.
Internettrevolusjonens utfordringer til universitetene
innebærer mer enn at de vitenskapelig tilsatte må
lære seg å benytte og utvikle IT-verktøy
til bruk i sin egen undervisning. De pedagogiske utfordringene
omfatter mye mer enn å ta stilling til om hele forelesninger
eller bare hovedpunkter skal være tilgjengelige på
nettet. Den viktigste utfordringen ligger etter min mening
i at moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi innbyr
til å tenke nytt i forhold til lærer- og studentrollen,
til fagplaner og «pensum», så vel som til
evaluerings- og eksamensordninger, og denne utfordringen går
i like stor grad til studentene som til lærerne. Det
er ikke første gang i historien at den teknologiske
utviklingen legger nye premisser for den didaktiske tenkningen.
Det gledelige er imidlertid at IKT synes å åpne
for nye muligheter i arbeidet med å realisere de gamle
idealene om studenten som aktivt utforskende mer enn passivt
mottagende, og læreren som veileder til forståelse
og innsikt mer enn som distributør av kunnskapsbrokker.
Budskapet er for all del ikke at elektronisk
kommunikasjon bør erstatte menneskelig kontakt innenfor
høyere utdanning, eller at datateknologi og telekommunikasjon
skal være en forutsetning for all fremtidig lærings-
og undervisningsaktivitet. Budskapet er ganske enkelt at det
i dag, på grunn av den teknologiske utviklingen, stilles
store krav til fagmiljøenes «endringskompetanse»
når det gjelder formidling og pedagogisk tenkning.
Antagelig har de fleste av oss innlemmet termen
«endringskompetanse» i den store samlingen av
honnør- og moteord som vi har et distansert og ironisk
forhold til. Det er for så vidt greit og artig nok.
Men vi skal passe oss. Ikke på tusen år har den
gjennomsnittlige temperaturen i verden økt så
mye som i de siste ti årene.