Ønsker scenografi-utdanning ved NTNU
NTNU vil få den første scenografi-utdanningen
i Norge - hvis Nettverk for kunst og estetikk får det som
de vil.
En gang i framtida vil det bli mulig å ta en mastergrad
i scenografi ved NTNU. I hvert fall hvis alt går etter Nettverk
for kunst og estetikk sin plan. De har levert inn en innstilling
til Det historisk-filosofiske fakultet for å opprette et
studieprogram for en scenografi-utdanning ved HF-fakultetet. Fakultetsdirektør
Ivar Østerli kan ikke kommentere saken, da innstillingen
nå er ute til høring blant involverte institutt og
fakultet. Først i mai vil resultatene fra høringen
foreligge.
Scenografi-utdanningen skal bli en to-årig videreutdanning
for studenter som har lagt bak seg en kunstfaglig utdanning på
høgskolenivå. Herunder hører også arkitektutdanningen.
Både teater-, musikk-, arkitektur-, litteratur-, kunst-,
filosofi- og film/mediestudiene har analysetradisjoner som kan
gi grunnlag for et scenografi-studium.
Bredt kunstfelt
Utdanningen skal rette seg mot et bredt kunstfelt hvor man i
tillegg til teater, dans og musikkteater, også retter seg
mot film/ video, installasjoner, performancer og utstillinger.
Den planlagte masterutdanningen skal både være et
teoristudium og være praktisk rettet mot konkrete prosjekter.
Det å presentere romlige og sceniske forhold og å
øve seg i romlige konsepter i relasjon til f. eks. teater-verk,
krever en rekke kunnskaper av håndverksmessig art og kunnskaper
om materiallære, lysbruk og lydlære. Studiet vil også
romme scenografisk analyse, litterær og scenisk dramaturgi.
Studieprogrammet legger opp til et nært samarbeid mellom
Det historisk-filosofiske fakultet og Fakultet for arkitektur,
plan- og billedkunst. En god del av eksisterende undervisning
vil bli brukt, og lokaliteten til det nye studiet er foreslått
lagt til Institutt for kunst- og medievitenskap på Dragvoll.
Kompetansegrunnlag
- Vår tanke er at vi trenger en nasjonal scenografiutdanning
på universitetsnivå. Det er naturlig å legge
utdanningen til NTNU da vi her har relevant kompetansegrunnlag
for et denne type studie, sier Bruno Lundstrøm, leder for
prosjektgruppa som har utredet studieprogrammet. Han mener den
naturlige lokaliteten til studiet er Institutt for kunst- og medievitenskap.
Ved dette instituttet finnes teoretisk kompetanse og romforhold
som gjør det mulig å praktisere scenografi-håndverket
i nær tilknytning til teater-, medie- og tv-produksjonsmiljøet
som også finnes her.
Utdanningen skal skje i nærkontakt med praksisplasser,
slik at studentene får kjennskap til håndverket ved
å utforske og utprøve scenografiske modeller i reelle
visuelle produksjoner. Utredningsgruppa ser derfor for seg et
nært samarbeid mellom profesjonelle institusjoner innen
fagfeltet.
- At tungvekterne innenfor teater- og tv-produksjon ligger i
Oslo, taler kanskje imot å plassere studiet her. Men det
er ingenting i veien for at faget tilknyttes praksisarenaer i
Oslo - og i hele landet for øvrig, sier Lundstrøm.
- Ja, takk!
Scenografiutdanning ønskes velkommen av Trøndelag
Teater.
- Trøndelag Teater må være en av de institusjonene
scenografiutdanningen ved NTNU ønsker å inngå
samarbeid med. Et slikt samarbeid er viktig fordi en scenograf
må kjenne til teaterpraksis og forstå skuespilleryrket
for å kunne bli en dyktig scenograf, sier Catrine Telle,
Trøndelag Teaters nye sjef.
Nært samarbeid
Catrine Telle er svært interessert i at en scenografiutdannelse
opprettes. Hun opplever det som en stor svakhet at det ikke finnes
en slik utdannelse i Norge.
- Ideelt sett hører en slik utdannelse til på Teaterhøgskolen,
men hvis det blir en scenografi-utdannelse her i Trondheim, har
Trøndelag Teater helt klart en forpliktelse, sier Telle.
- En scenografiutdannelse må ha nær tilknytning til
drama- og teatermiljø. I Danmark utdannes scenografene
ved Teaterhøyskolen i København. Danmark har svært
dyktige scenografer. Der forstår de ikke scenografi som
en egen kunstart, men som en kunst som er knyttet nært opp
til regi og skuespilleryrket, sier Catrine Telle.
|