Savner landet
hun aldri har sett
Når Tibet-vennen Richard Gere vises på norske kinoer,
synes Tsering Yangchen det er flott. Selv om hun ikke går
og ser filmen.
- This is an appeal to you, sier en vever kvinne i hvitt
og rosa. I et lite rom med mange mennesker. Hun tørker
tårer. Det er ikke lett å holde tilbake følelsene
på en dag som denne. 10. mars er en nasjonal minnedag. For
41 år siden innledet folk i Tibets hovedstad Lhasa den største
oppstanden mot de kinesiske myndighetene siden okkupasjonen i
1950.
- Tenk deg!
Et halvt liv i eksil! |
- You can help and support in many ways, fortsetter den tibetanske
kvinnen Tsering Yangchen og lister opp hvordan det lille landet
kan hjelpes. Etter appellen samles Tibet-komiteen og andre sympatisører
av det lille landet utenfor Kristiansten festning. Tsering går
fremst i det stille toget som med fakler og banner vandrer ned
mot byen. Der tennes det en brennende mandala av fakler som toget
samler seg rundt. To slagord ganger tre spidder kulda denne fredagskvelden.
- FREE TIBET! FREE TIBET! FREE TIBET!
Noen dager senere er den tibetanske drakten erstattet med blå
boblejakke. Det er trekkfullt på Dragvoll og hverdag for
studenten Tsering Yangchen som høsten 1998 kom til Norge
og internasjonale mastergradsstudier i geografi ved NTNU.
- Jeg vet ikke om du la merke til det, begynner hun og rører
godt i koppen med te:
- Det klumpet seg i halsen. Men jeg kunne jo ikke avbryte appellen.
Jeg måtte jo fortelle om hvor viktig denne dagen er for
oss tibetanere.
Tsering er brennende engasjert for landet hun aldri har besøkt
eller sett. Hennes foreldre flyktet fra Tibet til Nepal i 1960,
og deretter til India.
- Mine foreldre ble ikke straffet eller slått, men de var
vitne til at mange ble drept og fengslet. Det var frykten som
drev dem bort.
-Jeg spør meg selv:
Hvor er mitt hjem? |
Tsering er født i 1968, og året etter reiste foreldre
og fem barn til Dickey Larsoe Tibetian Settlement i sørdelen
av India. Her vokste Tsering opp i ett av de største tibetanske
eksilsamfunnene i India. Disse små samfunnene var opprinnelig
flyktningleirer tidlig på 60-tallet, men er etter hvert
blitt små miniatyrer av Tibet, hvor religion og kultur holdes
levende. Der gikk hun også på en tibetansk skole.
Etter grunnskolen tok hun bachelorgraden med fagene geografi,
historie, økonomi, hindi og engelsk. Hun fikk tilbud av
utdanningsdepartementet fra Tibets eksilregjering om studier utenlands,
ble tildelt stipend og kunne reise ut i verden. Hun landet i Norge;
et land som ikke er helt fremmed for tibetanere:
- Hjemme sier de: «Norge - er ikke det det fredelige landet?»
Og: «Norge - er ikke det fredsprislandet?» sier hun.
Tsering smiler og forteller at de den tiende dagen i desember
er samlet og synger en lokal «Nobel Peace Prize Song»
som ble laget etter at Dalai Lama mottok Nobels Fredspris i 1989.
Den første uka etter at Tsering kom til Norge, ble hun
med på omvisning i Trondheim og på Samfundet. Stor
var overraskelsen da hun i en i en lysbildevisning om ISFiT, oppdaget
en smilende Dalai Lama på det hvite lerretet. Tsering kjente
ikke til at Dalai Lama hadde vært i Trondheim, og heller
ikke at det fantes en lokal støtteforening for Tibet. Her
ble hun straks aktiv, som den eneste tibetaner i Trondheim.
- Jeg ble kjempeglad over å kunne være med i en forening
som jobbet for mitt folk, sier Tsering. Hun har også vært
aktiv i styret for de internasjonale studentene i byen. En gang
fikk Trondheim besøk av en tibetansk dansegruppe. Da sendte
som vanlig Tsering ut en e-post til alle de internasjonale studentene
i byen om at det skulle foregå et kulturarrangement, og
at de som ønsket skyss, skulle møte på visse
steder. Flere av de kinesiske studentene følte seg forulempet
og syntes dette var sterkt politisk ladet arrangement. Tsering
synes det er trist at det ble oppfattet på denne måten
- Jeg har diskutert dette med flere av de kinesiske studentene.
Da vi møttes, sa jeg at jeg er fra Tibet. Da spurte de
faktisk hvor det var. Forklaringen er at kinesiske myndigheter
har byttet ut navnet Tibet med noe annet. Det kinesiske folket
får høre en helt annen histore. Slik viskes navnet
Tibet bort fra bevisstheten. Tsering tror heller ikke at alle
kinesere som flytter til Tibet, kjenner til historien.
- En har sagt: «Men dette området er vårt land»
En annen: «Er dette sant, okkuperer vi land; det kan jeg
ikke tro. Er det virkelig sant?» Men det er flere som respekterer
hva jeg forteller, og sier at de ikke kan si at jeg tar feil.
Mange av disse vet ikke noe om Tibet, og det tar jeg som bevis
på hvordan kinesiske myndigheter kontrollerer informasjonen.
Tsering Yangchen understreker at hun ikke har noe imot kinesere
eller kinesiske studenter i Trondheim, men at det er myndighetene
i Bejing hun anklager.
Det er heller ikke lett for Tsering i klasserommet på Dragvoll
blant de andre internasjonale studentene, å fortelle om
hvor hun kommer fra.
- Det er mange som ikke har hørt om Tibet. Jeg pleier
å si at jeg er en tibetaner i India.
Hennes mastergradsoppgave i geografi tar for seg de tibetanske
samfunnene i India, og hva har hun funnet ut?
- 40 år i eksil har jo ført til forandringer, og
for å ta noen eksempler; språk, mat og klær!
Tsering forteller at etter fylte 18 år, får du ikke
lenger undervisning i tibetansk, om du ikke velger medisinstudier.
- Tibetanere bruker flere og flere indiske ord, og jeg er bekymret
for det tibetanske språket på lang sikt.
Kleskodene er også modernisert med større aksept
for bukser og skjørt, forteller Tsering. Når det
gjelder mat, smaker den yngre generasjonen heller den sterkt krydra
indiske maten. Den eldre generasjonen sverger til de tradisjonelle
momo og Ten-Tchuk.
- Dette har jo fått konsekvenser. Noen familier lager nå
to middager.
- Hva foretrekker du å spiser?
- Jeg? Jeg spiser både tradisjonell og moderne mat.
Tsering Yangchen hevder at 40 år ikke behøver å
være lang tid for en nasjon, men at det er det for et enkelt
liv
- Tenk deg! Et halvt liv i eksil! Det er forferdelig mye.
Tibetanere er spredt over hele verden uten hjem. Jeg er også
en omstreifer uten min egen åkerlapp. Slik er det for tibetanere
utenfor Tibet.
I følge rapporter fra Amnesty International er det grove
krenkinger av menneskerettighetene innad i Tibet.
- Kan det bli vanskelig å være objektiv og vitenskapelig
om et emne som berører deg?
- Nei, jeg synes ikke det. Flyktningestudier kan relateres til
geografistudier, hvor sted, tid og rom er sentrale begreper. Tibet
is «a place out of place» sier ho og tegner opp en
stor sirkel som symboliseter Tibet, og noen små som symboliserer
eksilsamfunnene. Hun forklarer at rom og tid påvirker, skaper
forskjeller.
- Tibet kan ses på som en modell for andre land for hvordan
en skal kjempe uten vold. Mitt håp er at mitt arbeid skal
bli lest og kjent.
Kina okkuperte Tibet i 1950. Nå bor det 7,2 millioner kinesere
og 6 millioner tibetanere i Tibet. Tibetanerne er blitt en minoritet.
Tsering forteller om kinesifiseringen av det lille landet, og
at eksilsamfunnene er mer tibetanske enn Tibet selv. Den store
andelen med kinesiske nybyggere betyr problemer for et folk som
har krevd selvstendighet.
- Det er vanskelig å skyve kineserne ut av Tibet, innrømmer
Tsering. Hun ser store problemet i at hennes folk er blitt en
minoritet. De kinesiske myndighetene har krevd at Dalai Lama skal
godkjenne Tibet og Taiwan som en del av Kina, før de er
villige til å inngå en dialog. Nå har Dalai
Lama måttet jenke på kravene, og krever nå at
tibetanerne får selvstyre.
- Jeg ønsker jo et fritt og uavhengig Tibet. Men selvstyre
er bedre enn at vi mister vår identitet og kultur som vi
gjør nå. Noe er bedre enn ingenting.
- Det kan virke som om det er en sympatibølge i den vestlige
verden. Hvorfor?
- Vi har historien og sannheten med oss. Og vi kan ikke tie når
folk blir fengslet. Det kan i hvert fall ikke jeg gjøre.
- Hjelper det at filmstjerner som Richard Gere støtter
dere?
- Richard Gere, sier Tsering og ler. Hun vet godt hvem han er,
men har til gode å se ham på stort lerret. I Norge
er det for dyrt å gå på kino.
- Vi trenger både kjente filmstjerner som trekker med seg
folk, men selvfølgelig også individuell støtte
fra grasrota.
Hun forteller om den gamle kvinnen som har vært i USA og
Sverige for å samle støtte for å realisere
sin siste drøm på jord; å besøke sin
fengslede sønn.
- Han var en tibetansk musiker som etter å ha filma et
kulturarrangement, ble fratatt kamera og pass og ble sendt i fengsel
for 18 år. Hun har søkt kineserne om visum for å
besøke sitt hjemland og sin sønn. Hun har sagt at
dette er hennes siste drøm før hun dør. Men
de nekter henne.
Det er vanskeligog risikabelt for eksil-tibetanere å reise
til Tibet. Det kan også være vanskelig å reise
hjem til India.I fjor sommer var Tsering selv på reisefot
hjem for å gjøre feltstudier. Da oppdaget hun at
hun måtte søke om visum for å komme tilbake
Det hadde hun ikke tenkt på
- Jeg må ha visum til India. Hvis jeg vil reise til Tibet,
må jeg også søke om visum. Jeg spør
meg selv. Hvor er mitt hjem?
Tsering Yangchen er ikke den eneste som stiller seg det spørsmålet.
I dag lever omkring
140 000 tibetanere i eksil. De aller fleste bor i India, 30 av
dem er i Norge. Tibet er på sin side et ettertraktet turistmål.
De første seks månedene i fjor kom det
200 000 turister til Tibet. Det er mange som mener at turismen
gagner bare de kinesiske lommebøkene.
- Jeg tror det er bra at turister besøker Tibet, selv
om mange av dem ikke kan se og høre alt som foregår.
Det er ikke lett å forstå situasjonen i løpet
av et par dager. Men hvis du er der litt lengre, kan du kanskje
se noe og fortelle om det i ettertid.
I juni tar hun farvel med Norge; Tsering skal være ferdig
med oppgaven i juni. Da går ferden tilbake til India. Men
ikke som universitetslærer.
- Jeg er jo ikke en indisk statsborger og kan ikke få jobb
i den indiske staten, selv om jeg skulle være bedre kvalifisert.
Tsering kan jobbe i det private, men velger da heller å
gå tilbake til tibetanske samfunnet. Noe hun også
gleder seg til. Litt trist blir det også å forlate
Norge. Tsering har hatt det bra. Enkelte kulturforskjeller har
vært til stor nytte:
- Jeg er blitt vant til mye snø og kulde. Det er bra å
ha med seg når jeg en gang reiser hjem til Tibet.
TORE HUGUBAKKEN
FOTO: SISSEL MYKLEBUST
|