Ansvarlig redaktør:
Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: Erik
Prytz Reitan |
|
Ledelse - i og utenfor universitetet
Ledelse og lederroller ved universitetet har
stått sentralt i det siste årets diskusjoner ved NTNU.
Ser vi nøyere på argumentene, er det egentlig to spørsmål
som fokuseres. Det første er om vi egentlig trenger en
ledelse, i form av roller med myndighet og ansvar på de ulike
beslutningsnivåene, eller om vi klarer oss med en slags
tillitsvalgte ordstyrere. Det andre er om vi, ifall vi nå
trenger en ledelse, har noe å lære av andre
organisasjoner, for eksempel i næringslivet. Når
noen hevder at vi ikke bør ha en ledelse, i ordets vanlige
betydning, er det ut fra argumenter som sier at vi ikke trenger noen
til å bestemme over fagfolkene, fordi vi har kollegiale,
demokratisk valgte organer som fatter de beslutninger som er nødvendige:
om strategi og veivalg, om økonomiske prioriteringer og
fordelingsprinsipper, og i alle andre spørsmål og
enkeltsaker som dukker opp. Når det gjelder faglige spørsmål,
skal vi ha oss frabedt at andre blander seg opp i dem. Den logiske
slutning er at det vi har behov for er eksekutivorgan som
iverksetter beslutninger, holder orden på papirene og kjemper
for institutters og fakulteters interesser på høyere
nivåer. Mange års erfaring med kollegiale organer på
ulike nivåer, som medlem og leder, har etter hvert fått
meg til å tvile på deres fortreffelighet. Alt for ofte
ser vi at det er vanskelig å komme fram til beslutninger, at
en viker tilbake for ubehagelige prioriteringer, at det kan være
vanskelig å få til konstruktiv problemløsning og
at enkeltpersoner og grupperinger viser liten lojalitet i forhold
til de beslutninger som fattes. Å handle raskt er også
vanskelig. Noen vil antakelig mene at akkurat dette er en verdifull
egenskap ved det kollegiale beslutningssystemet og at et
universitetet nettopp skal være konservativt og tenke seg
grundig om før en gir seg inn på nye veier. Etter
min vurdering er det særlig to hensyn som tilsier at
universitetet trenger en mer operativ og ansvarliggjort ledelse, med
større fullmakter og myndighet enn det vi har vært vant
til i de siste par tiårene. Det første har å
gjøre med forandringene i våre omgivelser. Fra en
relativt beskyttet situasjon, med høy legitimitet, jevnt økende
bevilgninger og lite konkurranse om faglige og intellektuelle
ressurser, er situasjonen nå i ferd med å endres ganske
radikalt. Bevilgningene knappes inn, og det er klart at fremtidig økonomisk
situasjon i økende grad vil bli gjort avhengig av
produktivitet og kvalitet, både i undervisning og forskning.
Samtidig endres teknologi og samfunnsmessige forhold stadig raskere,
med tilhørende krav om kontinuerlig faglig fornyelse,
innenfor de fleste av NTNUs fagområder. Til sist ser vi at
konkurransen øker. Det er ikke lenger selvsagt at de best
kvalifiserte ungdommene står i kø for å forsyne
seg av de tilbud akkurat vi gir. For skal vi være ærlige,
så er ikke alt så mye å skryte av, verken når
det gjelder faglig eller pedagogisk nivå. Vi ser derfor at
andre studietilbud, både i Norge og i utlandet, for mange
fremstår som mer interessante og utfordrende enn det vi klarer
å stille opp med. Arbeidsmuligheter og økonomiske
betingelser er heller ikke slik at de beste fagfolkene og de mest
lovende kandidatene uten videre ser på en karriere som
universitetsansatt som toppen av lykke. Skal vi håndtere disse
utfordringene, trenger vi sårt til fornyelse og radikale grep.
Og vi trenger dem snart. Det andre viktige argumentet har å
gjøre med at mange viktige oppgaver knyttet til ledelse i
kunnskapsorganisasjoner, ivaretas dårlig i
universitetssystemet. Dette ser vi særlig innenfor det området
som i organisasjonslæren omtales som «human resource».
Det er et paradoks at nettopp universitetet, som i alt sitt virke er
avhengig av de ansattes kompetanse, i praksis er en organisasjon
uten personalpolitikk. Vi har ingen opplegg for systematisk
kompetanseutvikling og karriereplanlegging. Medarbeidersamtaler og
kollegavurderinger er fremmedord for de fleste universitetsansatte.
I mesteparten av systemet er det ingen som tar ansvar for
arbeidsmiljøet og vi vet alle at det finnes grupperinger og
institutter som lider under konflikter og personlige
motsetningsforhold, som ingen tar ansvar for å ordne opp i.
Universitetet er vel også omtrent den eneste organisasjonen
der nye kolleger kan risikere å bli overlatt fullstendig til
seg selv, uten oppfølging, rådgivning og faglig støtte.
Dette betyr ikke at universitetet er ille for de fleste. Noen kommer
inn i positive og støttende miljøer, og mange klarer
seg brukbart på egen hånd. For andre blir hverdagen
ganske trasig. Resultatet for systemet som helhet blir uansett at vi
utnytter vår potensielle intellektuelle kapital suboptimalt. Å
ta fatt i dette er en lederoppgave. Det er ikke noe for
tillitsvalgte. Så til neste spørsmål : Har
vi noe å lære av andre ? Mange års erfaring
med organisasjonsstudier og rådgivning utenfor universitetet
har overbevist meg om at vi har ganske mye å lære. Selv
om universitetene har en del særtrekk, er vi nemlig ikke de
eneste som driver avansert kunnskapsarbeid på høyt
faglig nivå. Det finnes ganske mange faggrupper rundt omkring
som er mer produktive og faglig nyskapende enn det vi kan iaktta i
mange av våre egne miljøer. Ser vi på
ledelse i avanserte kunnskapsorganisasjoner, oppdager vi for det første
at ledelse er en funksjon, mer enn det er oppgaver for
enkeltpersoner. Gode ledere er lagledere og inspiratorer, som legger
vekt på å få folk til å trekke sammen, på
grunnlag av felles verdier og omforente strategier. De legger også
vesentlig vekt på delegering av ansvar og myndighet, som
knyttes så tett opp til verdiskapingen som mulig.
Kommandantene og maktmenneskene er på tur ut av de moderne
organisasjonene, sammen med stivbeint byråkrati, regelstyre og
formalisme. De viktigste lederoppgavene i avanserte
virksomheter kan deles i noen hovedgrupper. Personalpolitikk og
beslutningsevne er allerede nevnt. Gode ledere er for øvrig
også gode til å lytte og til å konferere og
invitere til motforestillinger før de fatter beslutninger.
For å håndtere de interne prosessene og sikre at
organisasjonens ulike deler spiller konstruktivt sammen, er det helt
avgjørende å ha relasjonell kompetanse, evne til
lagarbeid og lagutvikling og kommunikative ferdigheter. Andre
sentrale stikkord er virksomhetsforståelse og strategisk
innsikt, som er nødvendig for å kunne trekke opp
utviklingslinjer og posisjonere seg i forhold til eksterne
muligheter. En oppgave som gode ledere er særdeles nøye
med å ivareta, er for øvrig knyttet til erfaringsoverføring
og organisasjonslæring. De sørger for at hele
organisasjonen lærer og drar nytte av de beste erfaringene som
gjøres og at prestasjoner kontinuerlig registreres og
evalueres.
Per Morten Schiefloe
Professor Institutt for sosiologi og
statsvitenskap |
|