NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet  
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes  

Teknisk ansvarlig:  
Erik Prytz Reitan

 
Allmenndannelse og respekt  
   
I siste nummer av Universitetsavisa, nr 3 1999, har tidligere siv. ing. student Geir Evensen ført i pennen refleksjoner rundt sivilingeniørstudiet ved NTNU i artikkelen «Sivilingeniører og allmenndannelse». 

Han skiver blant annet: «Av folk flest blir ingeniører ofte sett på som trauste, uspennende og ensporete. Det er derfor trist å fastslå at mange av mytene og fordommene mot ingeniører og ingeniørmiljøer i overraskende stor grad stemmer med virkeligheten. Først og fremst gjelder det den generelle interessen for og kunnskapen om politikk og samfunnsspørsmål, som med enkelte unntak er nærmest totalt fraværende.» 

I samme nummer av Universitetsavisa får en til en viss grad demonstrert utsagnet m.m. i flere artikler skrevet av professorer knyttet til sivilingeniørstudiet ved NTNU. Jeg sikter her til at de nå synes å gå opp i limingen ved at NTNU vil pålegge også sivilingeniørstudiet å følge norske lover og regler ved skriving av eksamensoppgaver. For framstående embetsmenn burde det være en hederssak å vise at de er i stand til utføre sin jobb innenfor regelverket de er tilsatt etter og oppfylle respekt for sine medmennesker, i dette tilfellet sine studenter.  

Ved de frie studier har en fulgt regelverket i mange, mange år og gitt eksamensoppgaver på bokmål og nynorsk - og på engelsk som en ekstra tjeneste. Dette gjelder også innenfor det matematisk- naturvitenskapelige området, og arbeidsbelastningen for de tilsatte er ikke mindre ved de frie studier enn ved sivilingeniørstudiet. Det er snakk om noen få timers ekstra arbeid i året, arbeidet er å lage oppgavene - ikke oversettingen. 
Til alt overmål så framføres protestene for studentenes beste. Som han skriver, den ene professoren; «Det beste (også for studenten) er vel nemlig at eksamen gis på den målform som foreleser benytter…» Nå kan en lure på hvilke studenter han tenker på siden de ikke sjøl er i stand til å vite hvilket språk de foretrekker. De skal jo ikke tvinges.  

Men etter å ha opplevd time etter time, møte etter møte, år etter år med diskusjon om detaljer i studieopplegg ved sivilingeniørstudiet, så kan en forstå at det hersker mangel på tillit til egenvurdering hos sivilingeniørstudentene. Diskusjoner om punktum og komma, om ditt skal komme før, samtidig eller etter datt osv. Her gies nesten ikke rom for noen frihet til egendesign av studieopplegg. «Friheten» går ut på å velge den ene eller andre bås. Sjøl har jeg stor tillit til at så vel sivilingeniørstudenter som studentene ved de frie studier har stor evne til sjøl å vite seg eget beste, og jeg tror en trygt kunne imøtekomme noe av den frihet for fagopplegg i sivilingeniørstudiet som Geir Evensen synes å etterlyse. 
    

Arvid Staupe