NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet  
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes  

Teknisk ansvarlig:  
Erik Prytz Reitan

 
Operasjonalisering av strategien  

Som ny i posisjonen har prorektor mange ting å sette seg inn i, men noe av det mest interessante som foregår for tiden, er diskusjonene om hvordan NTNUs strategi Kreativ Konstruktiv, Kritisk skal settes ut i livet. Alle var glade da strategiarbeidet var fullført i fjor høst. En temmelig omfattende prosess var tilbakelagt. I avslutningen ble hovedelementene fra fire ganske omfattende strategiutkast sammenført til en helhetlig tekst. Denne ble sendt på høring i hele organisasjonen, med påfølgende omskrivinger og omarbeidinger, før strategien endelig ble vedtatt av Kollegiet.  

Nå er vi i gang med de første diskusjonene om budsjett for neste år. Hvilken rolle skal strategidokumentet spille i denne sammenhengen? I henvendelsene til myndighetene vil vi søke å belegge våre forslag og prioriteringer i vår egen vedtatte strategi. Det er en ryddighet og en logikk i en slik framgangsmåte: Vi har en vedtatt politikk - vi begrunner våre konkrete forslag i denne politikken. Men strategien sier jo som kjent at vi både skal være et universitet med et bredt fagtilbud og ha en hovedprofil hvor teknologien er sentral. Dette trenger ikke innebære noen motsetning, men situasjonen kan komme til å framstå som motsetningsfull når knappe ressurser skal fordeles.  

For noen dager siden ble operasjonaliseringen av strategien drøftet på et seminar hvor studentrepresentanter, dekaner og fakultetsdirektører, samt sentralledelsen, var til stede. Her var det enighet om nettopp å forsøke å unngå å betrakte forholdet mellom det brede fagtilbudet og den teknologiske hovedprofilen som en motsetning, men sette kreftene inn på å arbeide med hvordan den teknisk-naturvitenskapelige hovedprofilen kan utformes til beste for universitetet som helhet. Hovedprofilen gjør NTNU til noe helt spesielt blant de norske universitetene. Det brede fagtilbudet på de frie studiene er solid festet i den vedtatte strategien, men kanskje kan også denne delen av vår virksomhet tjene på at universitetet lykkes innenfor hovedprofilen, og kommuniserer suksessen til omverdenen. Ledelsen er i alle fall innstilt på å tenke videre i disse baner. 
  

Kathrine Skretting
prorektor NTNU