Fellesemnet Modul II og lærebokas
faglige bredde
Våren 1998 fikk NTNU et nytt fellesemne som gies til alle
studenter. Læreboka i faget som skal være selve
fundamentet for det tverrfaglige NTNU; Virkelighet og
vitenskap. Perspektiver på kultur, samfunn, natur og
teknologi, kom høsten 1998. Med bakgrunn i all debatt
om den faglige profilering av NTNU (AVH vs. NTH, humaniora vs.
naturvitenskap og teknologi, grunnforskning vs. anvendt forskning
etc.), var det knyttet stor spenning til det faglige innholdet i læreboka
som skal markere NTNU sin særlige profil. I
Universitetsavisa nr. 18. 1998 ga undertegnede en kritisk
vurdering av boka og den manglende behandlingen av
naturvitenskapen. Det er debatten om bokas faglige profil som
Gunnar Fermann i realiteten avviser i sitt svarinnlegg i
Universitetsavisa nr 1. 1999.
Først noen oppklaringer. Min kritikk var ingen anmeldelse
av boka slik Gunnar Fermann uttrykker det (selv om boka absolutt
burde vært anmeldt). Kritikken var et debattinnlegg, og
klart uttrykt; en vurdering av det naturvitenskapelige innholdet
(som boka har tydelige ambisjoner om å behandle) basert på
en totalvurdering av boka (som jeg altså har lest). Den
retter seg da heller ikke mot mangelen av naturvitere på
forfatterlista; det er åpenbart at mange samfunnsvitere
kunne skrive like innsiktfullt om naturvitenskapelig problematikk
som naturviterene selv. Kritikken knytter seg til det faktisk
faglige innholdet i boka. Denne kritikken unnlater Gunnar Fermann
å kommentere.
Et annet hovedpoeng for Gunnar Fermann er at jeg ikke skal ha
«forholdt meg til de faglige politiske føringene som
er lagt for faget gjennom utredninger og vedtak i kompetente
organer». Slik han fremstiller dette, får en inntrykk
av at boka skal være fritatt kritikk som gjelder fagets
profil. Det er åpenbart at utredningsarbeidet legger
premisser for boka, men da må en og kunne forvente at Gunnar
Fermann som redaktør klarere forsvarer den faglige profilen
som er valgt framfor å henvise til utredningen.
Bokas profil
Hvilken profil har så boka fått? I følge
Gunnar Fermann er det humanistiske og samfunnsvitenskapelige
perspektiver på kultur, samfunn, natur og teknologi som
gjennomsyrer boka. Jeg skal være forsiktig med å
uttale meg om i hvor stor grad humaniora preger boka, og dette var
heller ikke noe stort poeng i mitt innlegg i UA nr. 18. 1998. Det
er åpenbart at den på noen områder gir forståelse
for de mere grunnleggende spørsmålene om hvordan
enkeltmennesket forholder seg til samfunnet (kap. 9), og hvordan
vi som mennesker påvirker og påvirkes av fysiske og
sosiale omgivelser (kap. 10 og 11). De grunnleggende spørsmål
knyttet til naturvitenskapen er derimot stort sett fraværende.
Det handler derfor ikke som Fermann hevder om «kritikk av at
et naturvitenskapelig perspektiv ikke gjennomsyrer kapitlene om
natur og miljø» (kap. 5 & 6). Boka savner et
perspektiv på natur. Hva som kan kalles et humanistisk eller
samfunnsvitenskapelig perspektiv på natur, er igjen avhengig
av hvordan begrepet natur oppfattes. I lærebokas kap. 5 og 6
gjøres natur til kultur; ikke noe som gradvis avdekkes
eller oppdages, men som konstrueres innenfor en kulturell
kontekst; miljøproblematikk. Denne delen av boka gir ikke
perspektiver på natur med basis i naturens stuktur og
funksjon, det være seg fra et kjemisk, biologisk eller
fysisk ståsted. Dette handler om løsningsmodeller for
«erkjente» miljøproblemer. Det forutsettes
eksplisitt at 1) vi har forstått hva som utgjør
dagens miljøproblemer, og 2) begrensningen for «løsningen»
av disse er samfunnsvitenskapelige og humanistiske faktorer. Det
er helt klart viktig å få fram disse perspektivene også,
men slik dette temaet er behandlet, berøres ikke det
naturvitenskapelige perspektivet. Det er derfor helt riktig som
Gunnar Fermann påpeker (og som jeg og sa i mitt forrige
innlegg); kritikken går ikke så mye på hva boka
tar opp (med noen unntak), men mer på hva den ikke tar opp.
Når den anvendte vitenskap framheves framfor viktigheten av
hele tiden å skape ny forståelse gjennom
grunnforskning, bryter en med grunnleggende prinsipp for et fritt
og kritisk universitet. Om det samtidig skaper løsninger
til fordel for industri og forvaltning er ingen ting bedre, men i
et universitetsperspektiv må det gå fram at dette er
sekundært. Om det kanskje ikke alltid forholder seg slik i
den virkelige verden, må likevel et
grunnforskningsperspektiv være framtredende i et
forberedende kurs til en akademisk verden.
Samfunnsfagenes rolle
Et annet sentralt spørsmål for boka er hvilken
rolle samfunnsfagene har som brobygger mellom naturvitenskap og
humaniora. Min kritikk er ikke en kritikk av samfunnsvitenskapen
som tilnærming i et tverrfaglig NTNU. Tvert imot har jeg
stor tro på samfunnsvitenskapen som en viktig «møteplass»
for humaniora og naturvitenskap og teknologi. Det er som tidligere
nevnt prisverdig å bringe inn temaer og problemområder
knyttet til samfunnssfæren som vi alle er en del av, og som
og er med på å danne grunnlaget for våre
akademiske interesser. Samtidig, de fleste tema vil på et
eller annet nivå knytte an til forståelsen av
mennesket og natur basert på humaniora og naturvitenskapene.
Det er derfor avgjørende at de ulike tilnærmelsesmåtene
utfyller hverandre uten at mere grunnforskningsbaserte vitenskaper
oppfattes som sekundære i forhold til samfunnsnyttige
«løsningsbaserte» tilnærminger. I Modul
II sin nye lærebok savnes denne koblingen til
naturvitenskapene. Dette rammer bokas faglige bredde,
spesielt fordi boka i forordet uttrykker klare ambisjoner om å
bygge bro mellom C. P. Snows to kulturer; naturvitenskap og
humaniora. At det finnes spennende spørsmål knyttet
til naturvitenskap innenfor dette grenseområdet, er de siste
utgavene av tidsskriftene ARR - idehistorisk tidsskrift nr. 1.
1999 (tema; natur) og Samtiden nr. 1 1999 (tema; den tredje
kultur) eksempler på. Avslutningsvis er det derfor fristende
å sitere samfunnsviteren Thomas H. Eriksen (som igjen
siterer Snow) (Samtiden nr. 1 1999); spørsmålene som
reises, er for viktige til at de kan overlates til naturviterene
alene.
Gunnar Austrheim
Botanisk institutt |