Målstrev uten mening - i ny
forskrift om eksamen ved NTNU
I et rundskriv til fakulteter, institutter og faglærere,
datert 27.01.99, gjør studiedirektøren oppmerksom på
at f.o.m. våreksamen 1999 skal eksamensoppgavene som
hovedregel gis på begge målformer (nynorsk og bokmål).
Brevet fra Lauritzen viser til §11a i «Forskrift om
eksamen ved NTNU» av 19. juni 1997. Denne paragrafen, som
ble tilføyd av Kollegiet ifjor høst og derfor ikke
kan spores i «Studiehåndbok 1998-99», henviser
til Kulturdepartementets (KD) «Forskrift om målform i
eksamensoppgaver» av 7. juni 1987, der bestemmelsen
forkynnes i §2. Det er videre gått ut informasjon til
studentene på sivilingeniør-, sivilarkitekt- og
doktoringeniørstudiet om at disse heretter vil få
eksamens-oppgavene på den målform de selv ønsker.
Tilbudet om eksamen på begge målformer avviker fra
innarbeidd praksis på Gløshaugen, der faglærer
utformer oppgavene på den målform hun selv
foretrekker. Denne praksis er både rasjonell og
ressursbesparende. Ordningen har lenge vært kjent i KUF ?
uten innsigelser fra det hold. Men andre målvektere har vært
på «krigsstien». Norsk Språkråd har
gjentatte ganger klaget over at NTNU/NTH's praksis bryter med
gjeldende forskrift, og Studentmållaget i Nidaros har klaget
universitetet for brudd på «Lov om målbruk i
offentleg teneste» og manglende respekt for studentenes
rettigheter, (jfr. Under Dusken, nr.8/98).
Studieavdeling og Kollegium har åpenbart finstudert KD's
forskrifter til loven av 11. april, Nr. 5, 1980 - den om målbruk
i offentlig tjeneste. Men har de lest loven? For her står
det vitterlig i §2 at; «I Den norske kyrkja, i
undervisningsverksemd og i rettsstellet gjeld lova berre den
administrative delen av verksemda». Dette er da ikke til
å misforstå?«Mållovens» bestemmelser
om plikt til «... å nytta bokmål og nynorsk
etter dei reglane som til kvar tid gjeld for målbruk i
statstenesta» (§4) gjelder m.a.o. ikke for den faglige
virksomheten ved NTNU. Den innarbeidde praksis på Gløshaugen
(hva angår målform på eksamensoppgavene) ligger
således godt innenfor lovens rammer. De «målbevisste»
skrivekarle og -kvende i KD har ingen frihet til å forme
bindende forskrifter uten forankring i loven.
Nå kan man naturligvis hevde at utforming av
eksamensoppgavene hører under «den administrative
delen av verksemda». I lyse vårkvelder, når
fristen for innlevering nærmer seg med lynets fart, kan nok
dette være en besnærende tanke. Men ingen faglærer
tror vel for alvor at administrasjonen v/studiedirektøren
og hans mannskap er beredt (eller kompetent) til å overta
denne oppgaven? Eksamensoppgavene hører i min verden til
den faglige siden av NTNU's virksomheten og er således
unntatt fra «Mållovens» krav.
Rett skal være rett. Departementets forskrift åpner
for unntak fra hovedregelen (om eksamensoppgaver på begge målformer),
og studiedirektøren opplyser også om dette i sitt
rundskriv datert 27. januar. Blant annet kan lærestedet gjøre
unntak dersom (§3c) «fagterminologi manglar eller er
ukjend for kandidatane i ei målform, og det derfor kan vere
fare for mistydinger» eller dersom «særleg
omfattande eksamensoppgåver må lagast på svært
kort tid på grunn av nye reglar eller andre spesielle tilhøve».
Slik er det vel nesten bestandig, så denne bestemmelsen
virker i utgangspunktet ganske romslig. Men reglene for unntak er
strenge, heter det. Når du som faglærer leser dette,
kan det alt være for sent med tanke på våreksamen.
For vedtak om unntak må være fattet senest 3måneder
før den aktuelle eksamen, skriver studiedirektøren.
Vedtak fattet på et senere tidspunkt er ugyldig.
På sivilingeniørstudiet bruker vi allerede i dag
betydelige ressurser på eksamensavvikling. Den nye paragraf
i eksamensforskriftene (§11a) betyr ytterligere øding
av ressurser på denne oppgaven til fortrengsel for primæroppgavene
- som er undervisning og forskning. Utforming av eksamen både
på nynorsk og bokmål (og dessuten ofte på
engelsk) er ikke gjort ved noen enkle tastetrykk. En
eksamensoppgave er et offentlig dokument med krav til
kvalitetssikring, herunder presis språkbruk. Og mens begge målformer
er kurant å lese (om man legger litt godvilje til) for alle
som behersker norsk, er det noe ganske annet sak å skrive på
sidemål - og da spesielt når dette er nynorsk. Vi skal
få se mye tvilsom norsk i eksamensoppgavene heretter, dersom
§11a skal etterleves. Forskriften representerer et målstrev
uten rasjonell mening og er trolig mer til skade enn til gavn for
nynorsken. Det dobbeltarbeid som §11a legger opp til er
likevel min fremste innvending mot reformen. Jeg kunne nok gå
med på å skrive eksamen på nynorsk fra tid til
annen - for den gode saks skyld. Men da ikke på bokmål
i tillegg!
Studiedirektøren har nå lovet studentene at de
f.o.m. våreksamen 1999 vil få oppgavene på den målform
de selv ønsker. Det er et dristig løfte - med
troverdighet på linje med Julenissen? Jeg vil anbefale at
NTNUs ledelse revurderer §11a i eksamensforskriften og
forsvarer den praksis vi har fulgt ved NTH gjennom alle år.
I tillegg må man gjerne appellere til faglærere som
kjenner seg hjemme i nynorsk om å benytte denne målform
også på eksamen.
Jostein K. Grepstad
Institutt for fysikalsk elektronikk
|