Kunnskapsmarkedet og internasjonalisering
Universitetsavisa bringer her NTNU-rektorens foredrag under Lerchendalkonferansen.
Konferansen gikk av stabelen i Trondheim 12.-13. januar. Foredraget er
noe forkortet.
«Et årsskifte er et naturlig tidspunkt for refleksjon. I
tillegg nærmer vi oss et tusenårsskifte, hvor blikket da løftes
ekstra høyt, både for å se bakover til hvor vi har vært
og hvilken vei vi har gått - og fremover for å se hvilken retning
vi beveger oss i. Året vi går inn i, vil derfor være
et gyllent år for fremtidsforskere og scenarieprodusenter. Ja, de
har selvfølgelig allerede begynt.
Fremtidsscenarier
Som ramme for mitt foredrag vil jeg ta utgangspunkt i fremtidsscenariene
skissert i en bok som kom i fjor, og som ga resultatet av et samnordisk
prosjekt med formål å beskrive forskjellige institusjonelle
miljøer i de nordiske landene i år 2007. Forfatterne lager
fire fremtidsscenarier basert på utviklingstrendene langs to hovedakser.
Den ene aksen går på institusjonenes rekkevidde. Vil vi få
institusjoner som strekker seg over alle landegrenser, globale institusjoner,
eller vil institusjonene også i fremtiden være geografisk begrenset?
Den andre aksen går på hvilke eliter som vil være toneangivende.
Vil innflytelse i større grad flyttes fra de tradisjonelle maktfaktorer
knyttet til eiendom og politikk til en ny kunnskapselite av kunnskapsentreprenører?
De to aksene gir fire kvadranter med hovedscenarier som er gitt betegnelsene:
1. Prosjektnomadene tar over
2. De multinasjonale gigantenes triumf
3. Europa - seg selv nok
4. Nasjonalstatens revansje
Prosjektnomadene tar over. Verdensøkonomien globaliseres
raskt med hurtig teknologiutvikling, fri bevegelighet, dynamikk og fravær
av grenser. En ny global kunnskapsentreprenørklasse vokser frem.
Det er en klasse som består av prosjektnomader, frie aktører
i bevegelse fra prosjekt til prosjekt, fra oppdragsgiver til oppdragsgiver.
Internetthandel gjør det mulig å gå forbi mellommenn
og etablere direkte kontakt mellom produsent og forbruker.
De multinasjonale gigantenes triumf. Den globale bølgen
av bedriftsfusjoner fortsetter. De globale selskapene blir verdens-økonomiens
maktsentra. Bedrif-tene overtar statens personalpolitiske funksjoner i
å garantere en god skole for barna, godt helsevesen, pensjoner osv.
På nasjonalt nivå fastlegges mye av politikken gjennom forhandlinger
om etableringsvilkår for de globale bedriftsgiganter.
Europa - seg selv nok. Tre handelsblokker med høye ytre
tollmurer tar form: Nord-Amerika med USA som kjerne, Asia med Japan som
sentrum og EU med Tyskland som drivkraft. Norge og Sveits blir fullverdige
medlemmer i EU. Det nasjonale politiske nivået er svakt. Oppgaven
dreier seg i stor grad om å oversette EU-beslutninger til nasjonale
forhold. I næringslivet skjer det en forskyvning av makt fra eierkapital
til kunnskapskapital. Kunnskapsen-treprenørene beveger seg fritt
innenfor EU.
Nasjonalstatenes revansje. Den nasjonale identitetsfølelsen
er fortsatt viktig, også for kunnskapsentreprenørene, som
er drivkreftene i den økonomiske utviklingen. Men det er en nasjonalisme
som sier ja til frihandel og frie kapitalbevegelser. Vi får en konsentrasjon
av økonomisk og politisk makt hos kunnskapsentreprenørene,
på bekostning av eiere, bedriftsledere og politikere. Utdanningsdepartementene
utvikler seg til å bli superdepartementer, som er like mektige som
finansdepartementene.
De forskjellige scenariene beskriver ulike former for proteksjonisme
som alternativer til fullstendig globalisering av det økonomiske
liv. Man kan gripe inn i de frie markedsmekanismer og beskytte nasjonalt
eller regionalt næringsliv ved handelsrestriksjoner og tollmurer,
samt gi det støtte ved ulike tiltak. Kunnskaps-markedet er annerledes.
Prinsippet om fri flyt av kunnskap har lenge vært praktisert. Dessuten
er det den grunnleggende idé for universitetene i sin alminnelighet.
Dagens datateknologi gjør også at kunnskaper i form av forelesninger,
preprints og ved diskusjonsnettverk er umiddelbart tilgjengelig. Man behøver
ikke å vente i årevis på at resultatene blir publisert
i tidsskriftene.
Det betyr at uansett hvilken utvikling vi får når det gjelder
økonomi og handel, vil vi ha et ultraliberalt kunnskapsmarked. Her
kan man ikke skjerme seg mot konkurransen, mot kunnskapene som skapes,
innsikten som genereres, ideene som utvikles. Og vi må regne med
at kunnskapsutviklingen blir enorm. Vi får bortimot en tidobling
av antall i høyere utdanning når landene utenfor Europa og
Nord-Amerika når opp til vårt utdanningsnivå. Samtidig
har vi hatt en dobling av studenttallet i løpet av de siste årene.
Ut i neste århundre har vi dermed kanskje bortimot 20 ganger flere
kunnskapsprodusenter enn nå.
Dette kan vi ikke beskytte oss mot! Det skal vi heller ikke, for kunnskap
er et gode som vi alle kan ha glede av. Det som står på spill,
er den regionale og nasjonale innflytelse på den fremtidige samfunnsutvikling.
Må vi innrette oss etter de store globale aktører, eller klarer
vi selv å bidra til utviklingen og dermed påvirke den? Skal
vi klare det, må vi sikre nasjonal kompetanse på høyeste
internasjonale nivå, spesielt på områder hvor vi har
sterke nasjonale interesser. Kunnskapen kjenner ingen grenser, og kunnskapsmarkedet
er globalt. Derfor må de utdanningsinstitusjoner som vil være
i fremste rekke, tenke globalt og forholde seg til den globale utviklingen.
Universitetene møter disse utfordringene på ulike måter.
Jeg vil klassifisere i fire angrepsmåter:
1. Danning av universitetsgrupperinger
2. Fjernundervisningsnettverk
3. Etablering av filialer
4. Global rekruttering
Universitetsgrupperinger
I de siste årene har vi sett at grupper av universiteter går
inn i samarbeidsavtaler. Disse gruppene kan være regionale, knyttet
til et geografisk område, eller være mer globale, basert på
felles interesser eller kanskje et visst behov for å markere internasjonal
status.
Fjernundervisnings-universiteter
Denne kategorien er egentlig ikke en nyskapning. Det nye er at det har
skjedd en sterk vekst - særlig i USA. Dette skyldes utviklingen i
datateknologien, veksten i antall studenter, inkludert folk som allerede
er i arbeid og ønsker tilleggsutdannelse på spesielle områder.
Den mest kjente eksponent for denne type utdanningsinstitusjon er Open
University i England.
Filialmodeller
Det siste er eksempler på at universiteter oppretter filialer
i andre land. Det er spesielt engelske og amerikanske universiteter som
har sett et marked her. Men også øst- europeiske universiteter
har sett muligheter for å skaffe seg hard valuta på denne måten.
Dette skjer da helst i land hvor utdanningskapasiteten er for lav, enten
fordi høyere utdanning ikke er tilstrekkelig utbygget, eller fordi
det ikke finnes tilstrekkelig nasjonal kompetanse. Landene i Sørøst-Asia
og i Sør-Europa er interessante områder for slik satsing.
Global rekruttering
De mest velrenommerte amerikanske universitetene ser ikke ut til å
være interessert i å etablere filiallignende aktiviteter med
unntak av fjernundervisningstilbud. Det kan være flere grunner til
dette. For det første har de beste universitetene en meget god økonomisk
basis. Eksempelvis har en pågående fundraising-kampanje for
Harvarduniversitetet som mål å bringe inn mer enn 2 milliarder
dollar. For det andre opererer disse universitetene i en viss forstand
allerede i et globalt marked. De rekrutterer både studenter og lærere
fra hele verden. Det har gjennom hele dette århundre vært en
brain drain til USA, enten fordi utdanningstilbudene var for dårlige
i hjemlandet, eller fordi store folkegrupper måtte flykte fra totalitære
regimer. For Europa er ikke dette lenger aktuelle problemstillinger, og
EU sikter med sine utdannings- og forskningsprogrammer på å
bygge opp en europeisk motpol til USA.
Hva gjør NTNU?
Hvor befinner så NTNU seg i alt dette? Hva gjør vi?
Internasjonalt deltar vi i en del europeiske samarbeidsnettverk mellom
universiteter. Et eksempel på dette er Leuven-nettverket med de ledende
tekniske universiteter i Europa, med Imperial College, Høgskolen
i Aachen, universitetet i Delft og de franske Grand Écoles i Parisområdet
i spissen. Det har vist seg at et slikt samarbeid stort sett begrenser
seg til gjensidig informasjon og til å lette studentutveksling mellom
universitetene. Det samme gjelder formelle samarbeidsavtaler som vi har
mellom en rekke universiteter over hele verden.
Mer direkte utbytte får vi når det etableres samarbeid på
fag- og disiplinnivå. EU-prosjektet Aquarius, hvor vi deltar sammen
med universitetene i Twente, Wageningen og Bergen, sikter på et europeisk
nettverk for akvakulturnæringen, for både praktikere og studenter/forskere.
Det utvikler seg en informasjonsdatabase og kurstilbud med både en
praktisk og akademisk tilnærming.
Et viktig nytt grep vi har gjort, er trekantsamarbeidet mellom fagmiljøer
hos oss, tilsvarende miljøer ved utenlandske universiteter og en
eller flere norske bedrifter med sterke interesser i kunnskapsutviklingen
på det spesielle området. Slik har vi med støtte fra
Hydro Aluminium inngått i en trekantavtale med Indian Institute of
Technology i Bangalore for å samarbeide om forskning og utdanning
om bruk av aluminium som materiale. En tilsvarende samarbeidsavtale har
vi også med Michigan University of Technology som har et av de største
metallurgimiljøene i USA.
Denne type nettverk har vi også etablert på området
prosjektledelse, hvor vi nylig har tegnet en avtale med BI, Hydro, Kværner
og Statoil. Det er meningen den skal utvides til å omfatte flere
utenlandske universiteter, bl.a. UMIST i Manchester og University of Calgary.
I dette samarbeidet vil det være utstrakt bruk av informasjons- og
kommunikasjonsteknologi.
NTNU vil også, i samarbeid med Universitetet i Oslo og SINTEF
etablere et etter- og videreutdanningssenter på Fornebu
Utfordringene fremover
Utdanningsinstitusjonene står overfor mange nye utfordringer i
tiden som kommer. Vi har nettopp gått gjennom en fase med sterk økning
i studenttallene. Med mer enn halvparten av årskullene i høyere
utdanning, får universiteter og høgskoler til en viss grad
den rolle som gymnaset hadde, - og må forholde seg til det. I tillegg
til den veksten som har vært, vil behovet for etter- og videreutdanning
øke. Det vil bli større konkurranse om de beste studenter
og lærere, både nasjonalt og globalt. Utviklingen av informasjonsteknologien
vil forsterke denne konkurransen.
Institusjonene må tilpasse seg på organisasjonssiden gjennom
å bygge ut samarbeidsrelasjoner nasjonalt og internasjonalt. De må
forholde seg til nye samarbeids-partnere som bedrifter og organisasjoner.
De må være tilgjengelig flere steder fysisk, gjennom filialer
eller virtuelt ved datanettet.
En interessant problematikk er knyttet til differensieringen av utdanningstilbud.
Vil det bli mindre vekt på formelle grader med sine krav om helhet
i struktur og innhold, og mer en utvikling i en retning hvor studentene
lager sine egne utdanningsprofiler tilpasset interesser og umiddelbare
behov knyttet til den enkeltes arbeids- eller livssituasjon? I denne sammenheng
kommer også spørsmålet om realkompetanse. For den enkelte
og for arbeidsgiver er det det viktigste. Universitetenes utfordring er
å bygge det inn i et gradssystem. Utviklingen tyder på at de
er nødt til det, i det minste av den enkle grunn at det er aktører
som allerede gir studentene denne mulighet.»
Av rektor Emil Spjøtvoll
Les også: Utenlandske universitet
fester grep om Norge |