Teatralsk vitenskap
skal tenne skolebarn
Vitensenteret og Studio teater AS vil samarbeide om forskningsformidling
for 1200 Trondheims-ungdommer.
Først teaterforestilling. Deretter knallforsøk i laboratorium.
Så en omvisning i Vitensenteret. Og til slutt kanskje en form for
oppfølging i klasserommet, når elevene forhåpentligvis
har fått tent sin nysgjerrighet. Omtrent slik forestiller de seg
det, stiftelsen Vitensenteret og aksjeselskapet Studio teater, hvis de
får gjennomført sitt planlagte formidlingsopplegg skreddersydd
ungdomsskoletrinnet og Læreplan 97.
- Skal vi nå ungdommene, må vi bruke deres språk.
Dagens ungdom har et annet språk enn foreldregenerasjonen når
det gjelder å assosiere og å kople ulike elementer. Vi tror
at kombinasjonen teater, populærvitenskap og forskning kan være
et riktig språk å bruke overfor denne gruppen, sier Sølvi
Laugsand fra Studio teater og Inger Marie Larsen ved Vitensenteret.
Mange lærere beklager seg over mangelen på god, gammeldags
nysgjerrighet hos dagens ungdom: Den vesle fyren som skrur fra hverandre
mors vekkerklokke for å se hvordan den virker, finnes liksom ikke
lenger, og eskene med «Den lille kjemiker» støver bort
i leketøysbutikkenes hyller. Den nye læreplanen oppfordrer
lærerne til å tenke kreativt og arbeide tverrfaglig - uten
at det er satt av særlig midler til det. Samtidig er det en kjent
sak at stadig færre unge velger realfag i videregående skole,
og at nasjonen står overfor en betydelig mangel på lærere
i disse fagene.
Dette er bakgrunnen for at de to aktørene nå slår
sine pjalter midlertidig sammen. - Vi synes vi har et ansvar for å
gjøre elevene mer naturvitenskapelig orientert, og gi ny næring
til nysgjerrigheten, sier Laugsand og Larsen.
Opplegget er tenkt som et gratis halvdagstilbud til 1200 elever på
ungdomstrinnet, og vil bli gjennomført over to uker i februar.
Men skal det kunne gå etter planen, forutsetter det sponsormidler.
Foreløpig har Norske sivilingeniørers forening (NIF), Norges
ingeniørorganisasjon (Nito) og Papirindustriens forskningsinstitutt
(PFI) bidratt med 10 000 kroner hver. Nito har skrevet brev til en rekke
bedrifter og organisasjoner og bedt dem bidra med det samme. - Får
vi ikke tilstrekkelig sponsormidler, må vi i verste fall ta betaling
av skoleklassene. Men jo dyrere det blir, jo flere faller fra, så
helst vil vi jo gi det som et gratis tilbud, sier Inger Marie Larsen ved
Vitensenteret.
LISA OLSTAD
|