NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør
Anne Katharine Dahl

Redaktør:
Tore Oksholen

Teknisk ansvarlig: 
Kenneth Aar

 

Cinemateket nede for telling

Cinemateket har hanglet økonomisk i flere semestre. Nå er det stopp.

Karine Kristiansen har vært daglig leder for Cinemateket Trondheim høsten 99. Men en 30% stilling har hun holdt skuta såvidt flytende. Men nå er det stopp.

Det blir ingen filmvisning i regi av Cinemateket Trondheim denne våren. Dårlige støtteordninger har ført til at det ikke lenger er økonomisk forsvarlig å ha. Ingen har villet gå inn med en forpliktende driftsstøtte - heller ikke NTNU.

Trondheim kommune har vært en viktig støttespiller, men vil ikke lenger bære ansvaret alene. Dermed vil ikke Filmhuset Rosendal ha muligheten til å vise historiske klassikere på lerretet. Et betydelig tap for studentene som studerer film, og et betydelig tap for Trondheim som med dette blir en fattigere kulturby.

Pinlig for NTNU?

Cinematekets styreleder og direktør for Trondheim Kino, Egil Akselsen, sier at man i to år har hatt usikre økonomiske betingelser. De har nå tatt en tenkepause, rett og slett for å finne ut av hvordan man skal kunne drive Cinemateket Trondheim.

Historisk-filosofisk fakultet og Fakultet for arkitektur, plan- og billedkunst har denne høsten (1999) gitt en støtte på 60 000 kroner. Men selv om NTNU har kommet på banen mer og mer, sier Egil Akselsen at NTNU aldri har vært villig til å yte det som skulle til for at cinemateket skulle få en stabil økonomi.

Trondheim Kommune støtter driften med 100 000 hvert år, i tillegg til å støtte andre prosjekttiltak tilknyttet virksomheten. Men Akselsen ser på dette primært som en offentlig oppgave og etterlyser mer fra universitetet.

- Det er helt klart veldig synd at ikke NTNU greier å skjære igjennom og si at Cinemateket Trondheim er noe man absolutt ønsker skal eksistere. Sammenlignet med hva man får til i Bergen, er det skuffende at NTNU ikke har maktet å vise større interesse for et tilbud som i stor grad er rettet mot studenter innenfor film- og mediefaget, sier Akselsen.

Look to Bergen

Til sammenligning har Cinemateket USF i Bergen en avtale med Universitetet i Bergen. Til tross for at økonomien også er trang ved HF- og SV-fakultetet i Bergen, opprettholder disse to fakultetene sin bevilgning til Cinemateket - en «kjøp av tjeneste» som tilsvarer 300 000 i året. Denne leieavtalen er blitt fornyet to ganger og gir stiftelsen stabilitet og trygghet.

Leif Ove Larsen, amanuensis ved Institutt for medievitenskap i Bergen, sitter i programrådet for Cinemateket USF i Bergen. Han vet at alle utgiftsposter som faller litt på siden av hva universitetet driver med, blir diskutert nå i disse stramme budsjett-tider. Han frykter at bevilgningen til Cinemateket USF er en utsatt post, men forteller at de også til neste år vil få penger fra universitetet.

- Cinematekets virksomhet blir aktivt brukt i vår undervisning på grunnnfag medievitenskap - et institutt som er tilknyttet både HF- og SV-fakultetet. Hvert semester er det 7-8 filmer som går inn i en visningsserie som vi har som tekst-pensum i undervisningen. Dette er snakk om sentrale historiske klassikere som vi knytter mange av våre forelesninger til. Cinematekets visninger betyr en kvalitetsheving av filmdelen av vår undervisning. Også andre institutt benytter seg av Cinemateket USF i undervisningsøyemed, sier Larsen.

Hvem skal ta ansvar?

Gunnar Iversen, instituttleder ved Institutt for kunst- og medievitenskap, mener at den manglende driften av Cinemateket Trondheim er en betydelig forringelse av studiekvaliteten ved hans eget institutt. Han påpeker at akkurat som litteraturstudenter trenger bibliotek, trenger filmvitere å se historisk film og sentrale klassikere på lerretet.

- I en tid med stramme budsjetter kan ikke dette alene være en byrde som instituttet tar på seg. Vi har sterke nedskjæringer og vanskeligheter med å holde driften hos oss selv i gang. Dekanus på Det historisk-filosofiske fakultet, Petter Aaslestad, mener at den beklagelige situasjonen ikke er fakultetets bord alene. Han sier at HF (og Fakultet for arkitektur, plan- og billedkunst) gikk inn med et større beløp enn hva de har gjort tidligere for at styret skulle få mulighet til å rydde i økonomien og komme ájour. Når det så viser seg at man forventer et tilsvarende beløp framover, makter ikke fakultetet dette.

Prorektor Kathrine Skretting er ikke entydig enig i at det er NTNUs ledelse som må gripe inn.

- Det er helt klart at det er snakk om et svært berikende tilbud som er viktig for studentene, men jeg tror ikke at studiekvaliteten står og faller på hvorvidt Cinemateket Trondheim har visninger eller ikke. Det er heller ikke slik at man i en budsjettkrise - som nær sagt alle fagmiljø hevder de er inne i - kan få den sentrale ledelsen til å gripe inn hist og her for å gjøre det bedre. Dette er et verdifullt tilbud, men ikke en fullstendig nødvendig faktor for at undervisning og forskning i film- og medievitenskap skal kunne finne sted, sier Prorektoren.

Nye støtteordninger

Cinemateket Trondheims styre vil i vår arbeide for å finne fram til andre støtteordninger som kan være varige og stabile. Styret jobber med finansiering overfor Kulturdepartementet og KUF. Det er per i dag vanskelig å overskue hvordan det vil gå. Uansett vil Trondheim Filmklubb ha tre visningsdager i uka utover våren.


KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: SISSEL MYKLEBUST