Page 14 - årsrapport2011-flip

Basic HTML Version

14
UTDANNING
Fakultetets utdanningsprogram favner arkitektur,
billedkunst, fysisk planlegging, og er basert på
tverrfaglig samarbeid. Læringsutbyttet bygger på en
kombinasjon av veiledingsintensive prosjektarbeid,
praksisbasert læring, kunnskapbaserte teorifag
og individuell dannelse. Formgiving som uttrykk,
prosess, system og refleksjon står sentralt i all
utdanningsaktivitet ved fakultetet. Mange av de over
100 emnene fakultetet tilbyr studentene på alle nivåer
innebærer både undervisning og fremvisning av det
ferdige resultatet av arbeidene på tegnesal, atelier og
verksted.
Våre studier stimulerer til eksperimentering,
oppdagelse og nyskaping. Samfunnet etterspør
kreativitet for å løse de globale utfordringene overfor
bærekraft, helse, velferd, infrastruktur, energi og
miljø. Disse utfordringene krever også internasjonalt
samarbeid. Våre studenter har i dette året styrket denne
kunnskapsutvekslingen via gjensidig faglig utvikling og
kulturbygging over hele verden.
Studentene er en av fakultetets viktigste ressurser.
Sentralt i utdanningen er den gjensidige læringen
mellom student og veileder.
Fakultetets utdanning er basert på egne fysiske
læringsarenaer som tegnesaler og laboratorier.
Internett og sosiale medier blir viktigere og viktigere.
Fakultetets tilrettelegging av disse har blitt betraktelig
styrket i 2011.
En svært viktig del av den faglige og pedagogiske
utviklingen skjer lokalt og globalt ute i samfunnet, ved
fullskala bygging og eksperimentering, feltarbeid og
studentenes undersøkende arbeid.
Åpne workshops og utstillinger er en del av fakultets
puls. Det går knapt en uke uten at invitasjon til en
nært forestående utstillingsåpning, miniseminar eller
fellesforelesning publiseres på intranettet og klistres
opp i heisene i Sentralbygg 1 og Kunstakademiet.
Samfunnsengasjement preget arbeidene til mange av
NTNUs vordende arkitekter og kunstnere i 2011.
I masteroppgavene ser vi spennet mellom arkitektoniske
løsninger for framtidens biblioteker, frirom for
pårørende i sykehus og oppgradering av bydel i Asmara,
Eritrea.
Gjennomgangstemaer for mange av arkitektstudentene
var knyttet til bærekraftig byutvikling, bomiljøer og
helse, fysisk planlegging, tektonikk og energi og miljø.
Kunstutdanningen var preget av høy aktivitet og kvalitet,
som vist på årets masterutstilling på Trondheim
Kunstmuseum - Gråmølna. Denne utdanningen er en
viktig manifestering av kunstfeltet lokalt, nasjonalt og
internasjonalt.
UKA-åpning og 1:1-bygging. Første års kurs i arkitektur bygget i Høgskole-
parken og hadde ferdigstilt konstruksjonene til åpningen av UKA 2011.
NTNU-studenter og TYIN Tegnestudie i arbeid med bakeri på Haiti.
Etterbruk av oljeplattformer var en mulightesstudie av Sverre Mæx
Hegrenes. Her ser man en plattformen på kaia på Ila i Trondheim. Her er vist
eksempler på parkeringsplasser for biler og en rampe for fotgjengere og
bilister, gymsal og et galleri med ateliér.
Stolte og ferske mastere i arkitektur utenfor ærverdige Rådsalen våren 2011.
Fakultet for arkitektur og billedkunst 2011