

39
4.3.1.3.2. Beherskelse av Fase III
Ved utgangen av Fase III har personen i mange henseende allerede blitt i stand til
å forflytte seg selvstendig og effektivt gjennom ruten. Mange av de mest sentrale
opplæringsmålene er allerede nådd. En oppsummering av det viktigste i hva personen
allerede nå behersker av sentrale ferdigheter og forståelse er:
1. Forståelse av at ruten fører fram til et ønsket mål.
2. Kunnskap om at kjennemerkene kommer i en fast rekkefølge gjennom ruten.
3. Motivasjon til å forflytte seg gjennom ruten til målet, som gjør at personen
selv tar over ansvaret for forflytningen.
4. Mobilitetsferdigheter som gjør det mulig å forflytte seg, i hovedsak
selvstendig langs ledelinjene fra kjennemerke til kjennemerke fram til målet
for ruten.
5. Foregripelse av kjennemerker.
6. Alle kjennemerkene blir foregrepet.
7. Et prosedyrebegrep for forflytningene fra kjennemerke til kjennemerke
gjennom ruten, og som knytter kjennemerkene sammen som suksessive
delmål i forflytningen.
8. Foregripelse av ledelinjer.
9. Alle, eller de fleste, av ledelinjene blir foregrepet.
10.Bruk av kjennemerkene til å finne retningen til neste kjennemerke, samt
eventuell bruk av søkestrategier for å finne ledelinjen.
11.Bruk av ledelinjen til å finne kommende kjennemerke.
12.Bruk av kjennemerker og ledelinjer som verktøy i forflytningene langs
etappene gjennom ruten.
13.Lært de prosedyrene som innebærer at personen kan gå ruten selvstendig
14.Automatisering av forflytningene gjennom ruten.
Prosedyrebegrepet innebærer en «how-to-do-it»-forståelse som omfatter hele ruten
med alle dens kjennemerker og ledelinjer, samt forflytningene langs ledelinjene.
Prosedyrebegrepet har fått et fyldig nok begrepsinnhold til å være funksjonelt i den
forstand at det lager en føring sommuliggjør fleksibilitet i de målrettede forflytningene i
mobilitetsruten. Antakelig henger fleksibiliteten sammen med at forflytningen gjennom
hele ruten nå er blitt automatisert. Dette gjør at det å gå ruten blir mindre kognitivt
krevende. Personen trenger ikke lengre tenke på, og være seg bevisst, hvorledes
forflytningene skal skje.
Denne vektleggingen av hvilken sentral rolle automatiseringen av forflytningen
gjennom ruten har, gjør det rimelig å legge punkt 14, automatisering av forflytningen,
til i listen over hva det innebærer å beherske Fase III. Punkt 14 handler i hovedsak
om at den ubevisste bruken av ledelinjene og kjennemerkene som verktøy, var det
siste leddet i læringsprogresjonen. Dette innebærer nye måter å forflytte seg på, og
fleksibilitet i bruk av ledelinjer og kjennemerker på vei mot målet for forflytningen.