

35
Tabell 4.2. Eksempler på foregripelser av et kjennemerke
Nr
Type foregripelse
Spesifikk foregripelse
1
Atferdsforandring
Snakker om eller omtaler kjennemerket
2
Viser glede eller opphisselse
3
Øker farten før kjennemerket
4
Senker farten før kjennemerket
5
Stopper opp før kjennemerket
6
Lav beskyttelse
7
Høy beskyttelse
8
Sporer umiddelbart før kontakt med kjennemerket
9
Taktil søkeatferd
Søke etter kjennemerket med benene
10
Søke etter kjennemerket med armene
11
Søke etter kjennemerket med stokken. Stokkutslagene blir større.
12
Auditiv søkeatferd
Stopper opp og lytter
13
Tramper med beina
14
Subber med beina
15
Slår gjentatte ganger med stokken mot bakken/underlaget
16
Klapper i hendene
17
Knipser med fingrene
18
Lager lyd med munnen
19
Visuell søkeatferd
Løfter hodet og retter blikket mot kjennemerket
20
Løfte blikket og posisjonere seg slik at en ser ledelinjen i
ytterkanten av synsfeltet før kontakt med kjennemerket
21
Se mot underlaget før kontakt med kjennemerke
22
Stopper opp og ser mot kjennemerke
23
Foregripelse av neste ledelinje eller
kjennemerke
Skifter retning. Snur til høyre eller venstre før kontakt med
kjennemerket.
24
Hopper over et kjennemerke og tar en snarvei
25
Søker etter et selvvalgt kjennemerke
Endringer i tempoet i forflytningen på etappen – øker farten (3), senker farten (4)
og stopper opp (5) – er også lett observerbare, men det er viktig at de blir oppfattet
som foregripelser. Særlig det å senke farten eller stoppe opp kan lett bli sett på som
et lærings- eller utførelsesproblem, hvis pedagogen ikke har innstilt seg på å se etter
foregripelser.
Foregripelsene (6), (7) og (8) er eksempler på at også skifte i bruk av mobilitets-
teknikker kan fungere som foregripelser. Når det gjelder bruk av beskyttelsesteknikker,