

18
hva en rute er, og hvordan den kan være et verktøy for å nå mål, så vil de taktiske
initiativene, slik som forandringer i bruk av ledelinjer og kjennemerker, teknikker,
tempo og snarveier, ha en økende frekvens etter hvert som forflytningen blir mer og
mer effektiv.
Slike forandringer gir mobilitetspedagogen holdepunkter på hvordan en kan gi hjelp
på en hensiktsmessig måte i tilknytning til målene (Storliløkken, Martinsen & Landrø,
1991; Elmerskog, Martinsen, Storliløkken & Tellevik, 1993; Tellevik med flere,
1999). Det er de taktiske initiativene hos bruker som indikerer forståelsen og bruken
av feltet, og som er utgangspunktet for hjelperen om hva slags hjelp som bør gis.
Mobilitetsruteopplæring vil således generelt fremme bruk av verktøy og en middel-
mål forståelse, og hvordan slik opplæring utvikles fra nybegynner til ekspert. Slik
opplæring kan gis alle uavhengig av språk og kommunikasjonsferdigheter.