Page 94 - NTNU2060

Basic HTML Version

I diskusjo
avklart a
tes som d
behov for
ringen fo
• Den «li
en fram
• Prosjek
HumSa
Samtidig
• Finne tj
perspek
KD har o
«store KV
redning f
behov og
Denne «s
arbeid ov
bygging s
på 10 år.
arbeidet
kunne iva
get på Dr
langsikti
KDs forve
tre overo
• Faglig u
• HiSTs s
samlok
• Utviklin
Rambøll
Kunnska
bøll Norg
for NTNU
leverte 2
partemen
• Det skal tas sikte på at utbyggingen kan ferdigstilles
innenfor en tidsramme på 10 år.
• Utreder skal se på alternative organiserings- og
styringsmodeller for en utbygging av arealer
for NTNU.
NTNUs styre ble forelagt saken om campusutvikling –
konseptvalgutredning i februar 2012 (S-sak 11/13) der
styret gjorde vedtak (utdrag fra samlet vedtak i 8 punkt) :
1. Styret tar til etterretning at Regjeringen
igangsetter en konseptvalgutredning for å treffe
beslutning om hvordan NTNUs nåværende og
fremtidige arealbehov skal møtes.
2. NTNU må sikre at konseptvalgutredningen utreder to
reelle løsningsalternativer som begge ivaretar NTNUs
behov for faglig strategisk utvikling og vekst.
I S-sak 44/12 og S-sak 11/13 ble det presisert at styrets
forutsetninger for å vurdere en en-campusløsning må
være:
1. Lokalisering må utløse samlokaliseringssynergier
2. En utviklingstakt som tilfredsstiller behovene for
NTNUs utvikling
3. En ekstraordinær investering for å gjenskape kapasitet
4. Driftsøkonomien må ikke forverres som følge av
prosjektet
5. Det må sikres tomtekapasitet for minst 50 års utvikling
Det påpekes i saksdokumentet at mandatet slike det
forelå fra Kunnskapsdepartementet (KD) ….«gir ingen
avklaring på styrets fem forutsetninger. Vi forventer
imidlertid at utredningen vil føre til avklaring på forut-
setning 1 og 5...»
Det påpekes videre i S-sak 11/13 at «KD bruker begre-
pet en «begrenset KVU», uten at det er tydelig for oss
hva begrensningen går ut på, utover det at vi bes om å
utrede bare to alternativer» …. Og at « intensjonen er at
den skal gjennomføres med et betydelig raskere tempo
en det som er normalt (under et år mot normalt 2-3
år)».
Hovedveier for kollektivtrafikk og bydelssentra i Trondheim.