Page 60 - NTNU2060

Basic HTML Version

kraftig ut på og nær campus. Her ligger også NTNUs
storstue, der etter- og videreutdanningen har sine kurs-
lokaler, men der det også er plass til at medarbeidere
og studenter kan samles til faglige og sosiale arrange-
ment. Dragvoll er knyttet til Gløshaugen-Øya med en
moderne, rask tverrforbindelse som gjør at studenter
og ansatte kan forflytte seg effektivt mellom campusene
i løpet av dagen.
Ettersom det meste av lærestoff og grunnleggende teo-
retisk forklaring er tilgjengelig på nett, er det færre av
de faglig ansatte som er involvert i tradisjonell foreles-
ningsaktivitet enn tidligere. Studentene følger foredrag
og demonstrasjoner fra der de er, og i praksis velger
de fleste å møtes i grupper ved sin læringssatellitt. Det
finnes dessuten en rekke fagarenaer der studentene
møter hverandre og fagekspertene både for å forstå og
å utfordre kunnskap.
Mange vitenskapelig ansatte har sin hovedaktivitet
som forskere. Studentene inngår som en naturlig del
av forskerteamene allerede fra andre semester, og de
fagansatte møter derfor studentene i en mye mer utfor-
skende situasjon enn tidligere. I tillegg har vi oppnådd
tettere integrering med privat og offentlig virksomhet i
Trondheimsområdet, og ordningen med praksisplasser
der våre studenter bidrar i oppgaver i arbeidslivet gir
mange gevinster, både for studentene og arbeidslivet.
En særlig utfordring ved å være et stort universitet med
flere campus-satellitter, er å imøtekomme behovet for
tverrfaglig samarbeid. Dette er et stadig tema for disku-
sjon, men organiseringen i større tematiske områder
bidrar positivt. Denne arbeidsformen, som blant annet
innebærer at studenter og forskere fra mange disipliner
møtes jevnlig for å drøfte ulike samfunnsutfordringer,
har ført til utvikling av helt nye fagområder. Kvalitet,
fleksibilitet og samfunnsengasjement er stikkord som
etter hvert er blitt kjennetegn ved NTNUs kultur.
UTDANNING OG FORSKNING VED ET STORT
UNIVERSITET
Organisering av undervisning og veiledning for opp mot
50 000 studenter, mange av dem utenlandske, er både
en faglig, kulturell og logistisk utfordring. Studietilbudet
er nødvendigvis bredt for å dekke den store etterspør-
selen, men samtidig må emneporteføljen være stram og
effektiv, slik at kvaliteten i tilbudet er høy. Studentgrup-
pen er sammensatt. Digitale metoder og hjelpemidler
må utnyttes til fulle, for eksempel for oversetting av
tekst og tale, strømming av forelesninger og seminarer,
informasjon og tilgjengeliggjøring av lærestoff. Evalue-
ring og eksamensavvikling vil i stor grad foregå digitalt.
Samtidig er det helt nødvendig å bevare muligheten for
samtale og samhandling mellom studenter og lærere,
én-til-én og én-til-få.
Et nær dobbelt så stort universitet som i 2013 vil være
en tung forskningsaktør, nasjonalt og internasjonalt.
Det vil bli mulig å bygge større og mer robuste fors-
kningsgrupper innenfor NTNUs spesialområder, og
disse vil kunne hevde seg bedre i konkurransen om
forskningsmidler og oppdrag. Universitetets hovedprofil
gjør at NTNU fortsatt vil være en viktig leverandør av
kunnskap og kompetanse for nærings- og arbeidslivet,
og i enda større grad utenfor Norges grenser. Nyska-
pingsaktiviteten vokser både gjennom økt innsats og
større integrasjon med utdanning og forskning.
Fordi store personalressurser må reserveres for under-
visning og veiledning, vil den avanserte forskningen skje
dels i spesialiserte enheter med en høy andel av fulltids
forskere, dels konsentrert i perioder av året uten under-
visning og veiledning (for eksempel trimester-ordning).
For å sikre at alle vitenskapelig ansatte vedlikeholder
forskningskompetansen, legges det til rette for hyppige
forskningsterminer og mer sammenhengende tid til
forskning.
NTNUs kunstneriske virksomhet drar nytte, både
kvalitativt og kvantitativt, av en bredere, internasjonal
rekruttering av studenter og ansatte. Samtidig spiller
kunstfage
universite
Den krea
kningen o
CAMPUS
Et studen
Nye lærin
andre typ
digvis mi
ser på ell
størrelse
flere boli
å håndter
lighetsku
bevares o
tetet skal
En forhol
kontorarb
litetene. U
campuse
ombyggin
arealbruk
myndighe
tilretteleg
et godt of
En utford
forskjelli
identitet.
fellesarra
ring og d
MILJØKO
I lys av de
må det væ
fører til e
bør være
og ha som
klimabela
arealer m